Fiat 600e. "Made in Poland". Nasz test
![Fiat 600e. "Made in Poland". Nasz test](http://cms.vehistools.pl/images/article/pTwBFkjc03DDkTeRg4oParMoEekhaiLSNT7l962Z.webp)
Zacznę tę recenzję nietypowo, bowiem od tabliczki przy drzwiach użyczonego nam pojazdu. Widzimy na niej określenie "made in Poland", informujące, że mamy do czynienia z samochodem produkowanym w Polsce. Jak podkreśla firmowa strona internetowa - produkowanym "z dumą", aczkolwiek, powiedzmy od razu, nie wedle własnego, oryginalnego pomysłu czy choćby na podstawie licencji. No i zamiast "p", przy oznaczeniu modelu widnieje literka e; e, jak elektryczny...
Fiat 600 i jego elektryczna wersja 600e nawiązują nazwą do legendarnego, włoskiego Fiata 600 z połowy ubiegłego wieku oraz do Fiata Seicento, montowanego od 2005 r. (niewątpliwie "z dumą") w zakładach w Tychach. Nazwą i tylko nazwą, gdyż współczesna "sześćsetka", budowana z tych samych "klocków", co bratnie Jeep Avenger i Alfa Romeo Junior, ze wspomnianymi wyżej konstrukcjami nie ma praktycznie nic wspólnego.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/JRVIxl4DWE1gi75Jesu0dXmTzi4SPcks6UrZZJTz.webp)
Aktualny Fiat 600 reprezentuje modny segment miejskich crossoverów. O jego przynależności do tej stale rozrastającej się rodziny świadczą proporcje nadwozia, pokaźny prześwit, plastikowe osłony na progach i mocno uwydatnionych błotnikach, a także duże, 18-calowe koła. Na miejski charakter pojazdu wskazują jego kompaktowe gabaryty. Auto, przy wysokości 1528 mm mierzy 4171 mm długości.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/UwlJcZLkDModq93rfqcpQeBtNMskDP84rqq1TPx9.webp)
Wiadomo, są gusta i guściki, jednak moim zdaniem Fiat 600 w najnowszym wcieleniu naprawdę może się podobać. Wystarczy spojrzeć na przedni zderzak, oryginalny rysunek świateł czy alufelgi z "diamentowym szlifem". Samochód został zaprojektowany z polotem. Urzeczywistnia, jak czytamy w wizytówce modelu, koncepcję "życia w stylu dolcevita". Dostępne wersje kolorystyczne auta mają z kolei odzwierciedlać "barwy włoskiego słońca, ziemi, nieba i morza". Uwielbiam, po prostu uwielbiam twórczość speców od marketingu i PR... To również zapewne za ich sprawą w aż 12 punktach nadwozia (o ile dobrze policzyłem) wkomponowano liczbę 600. Tak, aby nikt nie miał żadnych problemów z identyfikacją auta.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/ESXlrc24wpBekfiJSUlAOetvbwnGSLYWuVK8Y17R.webp)
Najwyższy czas zasiąść za zgrabną kierownicą, rzecz jasna też ozdobioną cyframi 6-0-0. Podobnie jak oparcia foteli. Całkiem wygodnych, w topowej wersji modelu, noszącej wdzięczną nazwę La Prima, pokrytych ekoskórą. Dość niemiłą w dotyku. Materiał ten pasuje do pozostałych tworzyw w kabinie Fiata 600e. Twardych i niezbyt wyszukanych. Na pochwałę zasługuje natomiast staranność montażu poszczególnych elementów oraz funkcjonalność wnętrza opisywanego auta, m.in. liczba i wielkość schowków. Są też prawdziwe "luksusy", na przykład w postaci elektrycznej regulacji fotela, podgrzewania siedziska, masażu i wielobarwnego oświetlenia ambient. Wszystkie te ekstrasy pozwalają korzystać "z dobroci chromoterapii" i "podróżować bez końca, nie odczuwając zmęczenia". No dobrze, obiecuję, że to ostatnie cytaty z fiatowskiego cyberświata...
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/mKxGGkuyZucqgdzVcKOt1oB3zdC3LDmrZTagLBfY.webp)
Kierowca Fiata 600e z pewnością nie będzie narzekać na brak swobody ruchów i widoczność ze swojego miejsca pracy. Tę do tyłu wspomaga obecna w testowanym egzemplarzu kamera, zapewniająca zupełnie dobrej jakości obraz.
Niestety, w drugiej części przedziału pasażerskiego jest ciasno. Prawdę mówiąc za wysokim kierowcą, który odsunie maksymalnie fotel, nie usiądzie wygodnie nawet kilkuletnie dziecko. To duży mankament z punktu widzenia potrzeb osób, oczekujących, że miejski crossover będzie pojazdem rodzinnym. Trochę lepiej wygląda sytuacja z bagażnikiem. Według danych katalogowych ma on 360 litrów pojemności, choć na oko wydaje się mniejszy. Zwłaszcza, gdy wozimy ze sobą osprzęt do ładowania baterii.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/VieAs08tlkWcscdvy7LAZ96RKEWCZwQVu5LeRVPE.webp)
Fiat 600e jest samochodem na wskroś nowoczesnym. A to oznacza zdigitalizowanie wskaźników i "smartfonową" obsługę licznych funkcji auta. Czy to źle? Niekoniecznie, gdyż centralny ekran (o przekątnej 10.1 cala) bardzo szybko reaguje na dotyk, a menu jest logiczne i intuicyjne. W zakresie multimediów marka Fiat, należąca obecnie do koncernu Stellantis, dokonała ogromnego postępu. Brawo. Trudno mieć też zastrzeżenia do osłoniętego stylowym daszkiem cyfrowego kokpitu, zastępującego klasyczny zestaw instrumentów pokładowych.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/wz83LbjVBP9jfaayWQY9zCH74CJj0VqS5IZHtmLH.webp)
Protoplasta sprzed siedmiu dekad był napędzany umieszczonym z tyłu silnikiem spalinowym o pojemności 633/767 ccm i mocy 22/29 KM. Sercem współczesnego Fiata 600e jest jednostka elektryczna, generująca 156 KM mocy i 260 Nm momentu obrotowego, przekazywanego na przednią oś. Jak się jeździ włosko-polskim crossoverem? Bardzo przyjemnie. Zachowuje on zalety typowe dla samochodów "na prąd", czyli ciszę panującą w kabinie i niezrównanie dynamiczny start, na przykład spod świateł na skrzyżowaniu (przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. już tak nie imponuje, bo wynosi 9 sekund). Zawieszenie jest wystarczająco komfortowe, a jednocześnie dostatecznie twarde. Układ kierowniczy przy pierwszym kontakcie wydaje się zbyt mocno wspomagany, ale szybko można się do tego przyzwyczaić.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/ntr7e7mQEyzSPsZjBiPsOGfpxYhfcXFf5ErK86Ru.webp)
Zgodnie z założeniami konstruktorów, elektryczna "sześćsetka" najlepiej czuje się w ruchu miejskim i podmiejskim, ale daje radę również na autostradzie. Tyle, że przy dużej prędkości staje się łapczywym pożeraczem energii. Zresztą nawet w idealnych warunkach i trybie Eco (do dyspozycji jest jeszcze Sport i Normalny) deklarowany zasięg - 600 km w cyklu miejskim i 400 km w mieszanym - wydaje się mało realny. Po zakończeniu próby komputer pokładowy pokazywał średnie zużycie energii na poziomie 16,5-17,5 kWh na 100 km. Nominalna pojemność akumulatora wynosi 54 kWh.
Na koniec o kosztach zakupu Fiata 600e. Tu nie mam dobrych wiadomości. Ceny katalogowe tego modelu zaczynają się od kwoty 165 000 zł. W przypadku samochodu w testowanej wersji La Prima - od 190 000 zł.
AR
TOP OFERTA
Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.
Oferta promocyjna
![Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.](http://cms.vehistools.pl/images/ad/9ygRWv2qGXMR73iXc0p3F1AUHZv88lvskqgng0hf.webp)
TESTY
Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena
26 lipca 2024
![Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena](http://cms.vehistools.pl/images/article/hSOtcrXk4qjyeB4l22VTdEsWhkC1RkNIC6RR6Ce0.webp)
WIADOMOŚCI
Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli
26 lipca 2024
![Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli](http://cms.vehistools.pl/images/article/8MqGCBufe0Ev9mjo34UVcNnU5DQO88jgYwPZBSPw.webp)
WIADOMOŚCI
Samochód dnia. Hyundai Tucson
23 lipca 2024
![Samochód dnia. Hyundai Tucson](http://cms.vehistools.pl/images/article/8dMCc7tmrv5ZJx0f0u0Y9V5g81n58QSnSpORQFGE.webp)
PORADY
TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!
22 lipca 2024
![TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!](http://cms.vehistools.pl/images/article/1bMhqakWSivHEKQKzfYwSCFxTUiiArMguEKBsKHp.webp)