Fiat nie składa broni. Będą nowe modele, tak elektryczne jak i spalinowe

14 marca 2024
Fiat nie składa broni. Będą nowe modele, tak elektryczne jak i spalinowe

Co się dzieje z Fiatem w Polsce?! Duży znak zapytania i wielki wykrzyknik na końcu zdania są tu jak najbardziej uzasadnione, gdy spojrzymy na ubiegłoroczne wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce.



W 2023 r. nabywców znalazło zaledwie niespełna 4 tysiące aut tej marki, czyli o prawie 40 proc. mniej niż w 2022 r. Zdecydowanie lepsze rezultaty odnotowały w tym okresie Peugeot, Ford, Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Lexus, Dacia... Ba, nawet Tesla i Porsche. Fiat zajął na rankingowej liście dopiero 24. miejsce. Jedynym jego reprezentantem wśród pięćdziesięciu najpopularniejszych modeli była "pięćsetka", lokująca się na pozycji numer... 50, tuż za Audi A6. Opisana wyżej sytuacja musi dziwić, czy wręcz szokować, zważywszy historyczną rolę, jaką włoska marka odegrała w historii naszej motoryzacji. Ale chce powrócić do lat świetności. 


Wszystko zaczęło się w 1965 r. (jeśli pominąć współpracę przed II wojną światową, też bądź co bądź znaczącą) od zakupu licencji na produkcję Fiata 125. W siermiędze PRL samochód ten stał się wyznacznikiem statusu. "Dużym" Fiatem jeździli dyrektorzy co ważniejszych przedsiębiorstw, zamożni lekarze, adwokaci, prowadzący własne kancelarie, przedstawiciele  tzw. prywatnej inicjatywy.


Prawdziwą rewolucję przyniosło jednak pojawienie się "małego" Fiata, czyli 126p. Na punkcie Malucha, oszalała cała Polska. Zapisy, przedpłaty, kolejki, talony, losowania, docelowe książeczki oszczędnościowe, handel na giełdach samochodowych... Pamiętacie? Na pewno, a jeżeli nie, to pamiętają wasi ojcowie i dziadkowie. 

To Fiat 126p zmotoryzował Polaków, ale co odważniejsi marzyli o nobliwej limuzynie 132, kojarzącym się z wielkim światem 131 Mirafiori, nieporównanie  funkcjonalniejszym od Malucha Fiacie 127 i jego następcy, Uno (nawiasem mówiąc wszystkie te modele były montowane też w Polsce). Potem nadeszła epoka Cinquecento, Seicento i Pandy. 


Decyzję kierownictwa koncernu, że trzecia generacja Pandy będzie produkowana nie w Tychach, lecz pod Neapolem, uznaliśmy za cios poniżej pasa. Ale jak to? Dlaczego? Jakim prawem? Skandal! I chyba właśnie od tego momentu zaczął się kryzys włoskiej marki nad Wisłą. Na domiar złego zatracała ona swoją tożsamość. Ludzie zaczęli sobie zadawać pytania: po co kupować Fiata 500X, skoro można mieć Jeepa Renegade, jego technicznego klona? Przecież fajniej powiedzieć: "jeżdżę Jeepem" niż: "jeżdżę Fiatem". Czy  podobny los spotka Fiata 600, bliźniaka Jeepa Avenger? 


Poza będącym nowością Fiatem 600, w polskiej ofercie firmy widnieją obecnie jeszcze tylko cztery modele: produkowany już od 17 lat spalinowy 500, elektryczny 500, Panda oraz Tipo. Ten ostatni przez pewien czas cieszył się nawet sporym zainteresowaniem, jednak ostatnio ono jakby przygasło. 



Co dalej? Zapowiedzi są bardzo optymistyczne. Olivier Francois, dyrektor generalny marki FIAT, zapowiedział tworzenie gamy nowych produktów marki.  Nowe Fiaty będą miały wspólną globalną platformę. Będą to samochody elektryczne, hybrydowe i spalinowe i sprzedawane na całym świecie.


Pierwszy samochód z tej nowej rodziny zostanie zaprezentowany już w lipcu 2024 roku, a następnie co roku przez kolejne trzy lata będzie wprowadzany na rynek nowy model. Czy Fiat zatem odżyje?


vehis
Szukasz samochodu?
Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty 3 000 samochodów dostępnych od ręki!
[więcej]
Wyrażam zgodę na przekazywanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług telefonicznie lub za pośrednictwem SMS/MMS, w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że powyższa zgoda może zostać przeze mnie cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
[więcej]
Wyrażam zgodę na przesyłanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług na podany przeze mnie w formularzu kontaktowym adres e-mail, w tym w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
Wypełniając i wysyłając formularz kontaktowy, wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych podanych w formularzu. Dane będą przetwarzane według zasad opisanych poniżej: RODO - obowiązek informacyjny [więcej]