Ford Ranger Raptor – test rajdowego pick-upa
![Ford Ranger Raptor – test rajdowego pick-upa](http://cms.vehistools.pl/images/article/DU49eYV9PNfrUOwA8p9Ny4tJCkdm5eCBkH3qQ94v.webp)
Ford Ranger na tle swojej konkurencji wyróżnia się tym, że oferowany jest w wyczynowej odmianie „Raptor”, którą mieliśmy okazję sprawdzić.
Być jak więksi bracia
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/NvCdbtBiHKQdlbjeZoaGphA2L6JYj7jHdn2yIgiH.webp)
Nowy Ranger upodobnił się do większych modeli, oferowanych za Wielką Wodą, przede wszystkim za sprawą przeprojektowanego frontu. Ranger jest potężnym samochodem i mierzy 5360 mm długości, 2028 mm szerokości oraz 1926 mm wysokości, a jego masa to prawie 2,5 tony. Liczby mówią tu same za siebie – kąt natarcia wynosi 32 stopnie, zejścia 27 stopni, a rampowy 24 stopnie. Prześwit to imponujące 272 mm, a brodzić można w wodzie o głębokości do 850 mm.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/aoXD47VP7Qn59RPv89gvMeFjmzgvbDHi8jI1zoSf.webp)
W kabinie na pierwszy plan wysuwa się ekran dotykowy o przekątnej 12 cali. Na cyfrowość postawiono także przy projektowaniu wskaźników, które są tutaj w pełni wirtualne. Kierownica została sportowo wyprofilowana i świetnie układa się w dłoniach. Przednie fotele mają odpowiednie trzymanie boczne, a siedzi się niemal jak w „zwykłych” samochodach osobowych, tylko że bardzo wysoko. W drugim rzędzie są trzy siedzenia i miejsca, jak na pick-upa, jest zaskakująco dużo. Po wykończeniu wnętrza widać, że to model o roboczym rodowodzie, co po części udało się zamaskować pokryciem twardych plastików miękkim materiałem. Solidność montażu jest za to wzorowa.
Nie do zatrzymania w terenie
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/BuATFmt9O6M6sZHSNYXBIxlXRf6r0CfFwpO0Es4S.webp)
Pod maską pracuje 3-litrowe, podwójnie doładowane, benzynowe V6, dostarczające 292 KM mocy oraz 491 Nm momentu obrotowego. Raptor już seryjnie wyposażony jest w reduktor oraz blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego – wszystko załączane elektronicznie, sterowane przyciskami i pokrętłami. Napęd standardowo trafia na tylną oś, a w razie potrzeby dołączana jest przednia – ręcznie lub automatycznie. Nadwozie oparto na klasycznej ramie, z tyłu ze sztywnym mostem, a z przodu z zawieszeniem niezależnym. Przekłada się to na spory wykrzyż, zapewniając jednocześnie przewidywalność i bezpieczeństwo prowadzenia.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/Ja0pByhqOU02tr9GKHl4a9EZMEol1hrKnNtjgD1R.webp)
Przemyślana inżynieria mechaniczna, wsparta elektronicznymi systemami skutkuje zadziwiającymi zdolnościami terenowymi, nawet w rękach niedoświadczonego kierowcy. Raptor podczas naszych testów dzielnie przedzierał się przez koleiny, błoto, piasek czy strome podjazdy. Amortyzatory FOX na bieżąco regulują siłę tłumienia, a walory tego rozwiązania w pełni doświadczyć można podczas szybkiej jazdy terenowej. Sprawdziliśmy to na torze ze skocznią, która pozwoliła wzbić się samochodem w powietrze, oderwać wszystkie koła od ziemi i przelecieć tak kilka metrów. Auto w tym czasie zachowywało się niezwykle stabilnie, pozwalając pewnie wznowić kierowanie po wylądowaniu.
Automatyczna skrzynia posiada aż 10 biegów, które dobiera nad wyraz sprawnie. W warunkach miejskich docenimy skuteczne wyciszenie kabiny, kamery 360 stopni i bogaty zestaw systemów wspierających kierowcę. Dynamika w takim kolosie jest godna podziwu, a 100 km/h można osiągnąć już po 8,5 sekundach. Pomiar zużycia paliwa w naszym wymagającym teście dał wynik 19 l/100 km. Bak mieści aż 80 litrów, więc nawet w takich warunkach o zasięg nie trzeba się martwić.
Podsumowanie i nasza opinia
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/ImIId4RrM562FhDoPyNPZQgC0Uk8ILx8ZOVQjZ6p.webp)
Ford Ranger oferuje niespotykaną na rynku specyfikację, która zmienia go w iście rajdowy pojazd. Odmiana Raptor nie jest najbardziej praktycznym pick-upem, z pewnością też nie najtańszym, ale bez wątpienia dostarczającym ogrom emocji i nieracjonalnej frajdy. Imponuje łatwością pokonywania wymagających przeszkód terenowych oraz zdolnością absurdalnie szybkiej jazdy po bezdrożach z efektownymi skokami włącznie. Jest przy tym akceptowalnie użyteczny na co dzień i nadal może służyć jako auto robocze. Cena to 304 550 zł netto.
Michał Borowski
TOP OFERTA
Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.
Oferta promocyjna
![Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.](http://cms.vehistools.pl/images/ad/9ygRWv2qGXMR73iXc0p3F1AUHZv88lvskqgng0hf.webp)
TESTY
Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena
26 lipca 2024
![Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena](http://cms.vehistools.pl/images/article/hSOtcrXk4qjyeB4l22VTdEsWhkC1RkNIC6RR6Ce0.webp)
WIADOMOŚCI
Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli
26 lipca 2024
![Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli](http://cms.vehistools.pl/images/article/8MqGCBufe0Ev9mjo34UVcNnU5DQO88jgYwPZBSPw.webp)
WIADOMOŚCI
Samochód dnia. Hyundai Tucson
23 lipca 2024
![Samochód dnia. Hyundai Tucson](http://cms.vehistools.pl/images/article/8dMCc7tmrv5ZJx0f0u0Y9V5g81n58QSnSpORQFGE.webp)
PORADY
TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!
22 lipca 2024
![TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!](http://cms.vehistools.pl/images/article/1bMhqakWSivHEKQKzfYwSCFxTUiiArMguEKBsKHp.webp)