Współczesna motoryzacja to różne napędy. Na rynku dostępne są samochody stricte spalinowe, hybrydowe (o symbolu HEV), hybrydowe plug-in (PHEV) wreszcie auta w pełni elektryczne. Auta spalinowe znane są wszystkim. Pojazdy o napędzie elektrycznym wciąż nie cieszą się zbytnim zainteresowaniem Polaków. Nie można tego powiedzieć o samochodach hybrydowych, które wybierane są przez kupujących bardzo często. Czym jednak różnią się auta typu HEV od PHEV? Postaramy się tutaj to wyjaśnić.
Hybrydy HEV (Hybrid Electric Vehicle) i hybrydy PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) to dwa zaawansowane rozwiązania motoryzacyjne, które zrewolucjonizowały branżę i przyczyniły się do ekologicznej przyszłości motoryzacji.
Oba te napędy łączą korzyści tradycyjnych silników spalinowych z zaletami silników elektrycznych, co przekłada się na bardziej zrównoważoną i ekonomiczną jazdę. Zarówno pełne hybrydy (HEV), jak i hybrydy „z wtyczką” (PHEV) przynoszą bowiem znaczące oszczędności paliwa i redukcję emisji spalin, a jednocześnie oferują niezwykłą wydajność.
W pełnej hybrydzie samochód wykorzystuje dwa rodzaje napędów - tradycyjny silnik spalinowy i silnik elektryczny. Ten na prąd doskonale sprawdza się w jeździe po miejskich obszarach, gdzie napędza samochód samodzielnie albo w trybie hybrydowym – razem z silnikiem spalinowym. Podczas hamowania lub zwalniania samochód typu HEV wykorzystuje energię kinetyczną do ładowania akumulatora, co maksymalizuje efektywność paliwową.
Ta technologia sprawia, że hybryda HEV jest oszczędna, a zarazem dynamiczna, zapewniając przyjemność z jazdy przy mniejszej emisji CO2.
Hybryda PHEV pozwala na jeszcze większe oszczędności paliwa i redukcję emisji spalin. W odróżnieniu od hybrydy HEV, hybryda plug-in posiada większy akumulator, który można ładować z zewnętrznego źródła prądu, jak np. gniazdka domowego. To daje możliwość jazdy w trybie elektrycznym na znacznie większym dystansie, do kilkudziesięciu kilometrów, bez używania silnika spalinowego. Dzięki temu hybryda PHEV jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy codziennie poruszają się na krótkich trasach miejskich w trybie w pełni elektrycznym, a jednocześnie mogą pokonywać dłuższe trasy korzystając z trybu hybrydowego, który gwarantuje niższe zużycie paliwa w porównaniu z wyłącznie silnikiem spalinowym. Rozładowaną baterię - podobnie jak w HEV - także można ładować podczas hamowania, co wpływa na efektywność paliwową.
Ostateczny wybór między wersjami hybrydową a hybrydową plug-in zależy od stylu jazdy, codziennych potrzeb i… preferencji ekologicznych.
Jednym z producentów, który w swoich samochodach oferuje HEV i PHEV jest Ford w modelu Kuga.
Kuga HEV wykorzystuje układ hybrydowy, łączący silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra z elektryczną jednostką, zapewniając łączną moc 190 KM. Energia elektryczna jest pozyskiwana wyłącznie podczas jazdy, głównie za pomocą zwalniania i hamowania.
Niewielka bateria zamontowana w hybrydowej Kudze ma wiele zalet. Przede wszystkim, to idealne rozwiązanie dla osób nie mających możliwości ładowania baterii za pomocą zewnętrznego źródła prądu. Akumulator nie zwiększa także przesadnie masy całkowitej samochodu, nie wpływając również na pojemność bagażnika. Zużycie paliwa Kugi HEV wynosi pomiędzy 5.4 a 7.3 litra na 100 kilometrów według WLTP.
Kuga jest dostępna także w wersji PHEV. Najnowszej generacji napęd hybrydowy wraz z silnikiem elektrycznym tworzy tutaj 2,5-litrowy silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona. Hybrydowy układ napędowy plug-in pozwala na naładowanie baterii również z gniazdka elektrycznego, dzięki czemu przy regularnym ładowaniu akumulatora można poruszać się w trybie w pełni elektrycznym przez większość czasu użytkowania samochodu. Codzienne podróże do pracy czy na zakupy mogą odbywać się więc wyłącznie na prądzie. Jednocześnie samochód nie jest uzależniony od pojemności akumulatora elektrycznego, bowiem po wyczerpaniu się baterii oferuje wszystkie zalety tradycyjnego samochodu hybrydowego.
Ford Kuga PHEV posiada baterię o pojemności 14.4 kWh, co zapewnia znacznie większy zasięg jazdy w trybie elektrycznym niż w hybrydzie HEV – do 88 km w trybie miejskim. Co istotne, samochód w trybie elektrycznym może jechać z prędkością do 135 km/h. Zużycie paliwa Kugi Plug-in Hybrid z ładowaniem baterii wynosi 1.4 l / 100 km. Bez ładowania baterii średnie zużycie paliwa wynosi 5.4-5.5 l / 100 km.
Ceny Kugi 2.5 Hybrid 190 KM rozpoczynają się od 175 290 zł, a Kugi 2.5 Plug-in Hybrid 225 KM od 192 890 zł.