Nie jest już tajemnicą, że sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w wielu dziedzinach, w tym w pracach badawczo-rozwojowych, produkcji pojazdów, a nawet przy tworzeniu projektów. Zespół centrum badawczego Yokohama Lab Nissana stara się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy sztuczna inteligencja rzeczywiście może okazać się skuteczną receptą na problemy, z którymi codziennie zmagają się projektanci i inżynierowie.
Jednym z przykładów, pozwalającym skłaniać się ku twierdzącej odpowiedzi na to pytanie, jest model predykcyjny dla aerodynamiki, który przyczynił się do znacznego skrócenia czasu potrzebnego na wykonanie niezbędnych obliczeń.
Mówiąc najprościej, aerodynamika to sposób, w jaki powietrze opływa poruszający się w nim obiekt. Jednym z podstawowych pojęć stosowanych w aerodynamice jest opór powietrza, czyli siła wywierana przez powietrze na czoło obiektu. Tak zwaną pozycję aero, z maksymalnie obniżoną sylwetką przybiera się między innymi podczas jazdy rowerem pod wiatr. Na tym właśnie polega zmniejszanie oporu powietrza – to kwestia, która ma kluczowe znaczenie w motoryzacji, ponieważ znacząco wpływa zarówno na zasięg pojazdu, jak i komfort samej jazdy.
Obecnie osiągi aerodynamiczne analizowane są na podstawie serii skomplikowanych i powtarzalnych obliczeń wykonywanych przez komputery o potężnej mocy obliczeniowej. Obliczenia dostarczają prognoz w zakresie osiągów aerodynamicznych i ilustrują przepływy powietrza. Stanowią one jedną z technik symulacji wykorzystywanych w produkcji samochodów.
Aby osiągnąć dokładniejsze wyniki za pomocą symulacji, wymagana jest ogromna liczba skomplikowanych obliczeń. Obliczenia te mogą wymagać pracy setek potężnych komputerów przez kilka dni.
W ramach przeprowadzonego badania sztuczna inteligencja była w stanie radykalnie skrócić czas trwania symulacji – uczyła się związku między linią nadwozia samochodu a jego osiągami aerodynamicznymi na podstawie dużej ilości danych. Z pomocą tej technologii projektanci i inżynierowie mogą istotnie skrócić cykl badań nad nowymi projektami.
Coś, co w przeszłości zajmowało co najmniej kilka dni, czyli przewidywanie osiągów aerodynamicznych nowego samochodu na podstawie jego projektu, można teraz wykonać w ciągu zaledwie kilku sekund. Oczekuje się, że doprowadzi to do stworzenia jeszcze bardziej innowacyjnych linii nadwozia, które będą odzwierciedleniem idealnej równowagi między designem a aerodynamiką.