W czwartym kwartale tego roku do sprzedaży w Polsce trafi duży elektryczny SUV - europejska wersja Kia EV9. Choć ceny tego auta poznamy dopiero po wakacjach dzisiaj przedstawiono nam specyfikację tego auta przeznaczoną na rynki naszego kontynentu.
Nie da się ukryć, że samochód ten ma odważną stylistykę, która nie każdemu może przypaść do gustu. Nam podoba się bardzo. Wygląd jest inspirowany filozofią projektowania koreańskiego koncernu, która brzmi: „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”
Także jego zasięg, 541 kilometrów według norm WLTP, a realnie pewnie 450 km (sprawdzimy ten parametr niebawem) robi wrażenie. Zasięg ten idzie w parze z ultraszybkim ładowaniem, które zapewnia podobno do 239 km przebiegu po zaledwie 15 minutach ładowania.
Kia EV9 jest dostępna z napędem na tylne lub na cztery koła. Obie wersje są zasilane akumulatorem, który może zmagazynować 99,8 kWh energii. Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 150 kW, który generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Maksymalna prędkość EV9 wynosi 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 9,4 sekundy. Zasięg wersji RWD wynosi do 541 km (zgodnie z WLTP).
Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 141 kW każdy i o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu w wersji Baseline oraz po 350 Nm z przodu i z tyłu w wersji GT-Line. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6,0 sekund. Wersja GT-Line AWD przyspiesza do „setki” w 5,3 sekundy, a szacunkowy zasięg wynosi do 497 km (WLTP).
EV9 to pierwszy model marki Kia, który można aktualizować za pośrednictwem sklepu Kia Connect. Umożliwia on aktualizowanie oprogramowania i personalizowanie wyposażenia samochodu.
EV9 jest wyposażone w funkcję ładowania dwukierunkowego, co oznacza, że klienci mogą nie tylko ładować akumulator auta za pomocą wallboxa lub publicznego punktu ładowania, ale mogą także wykorzystywać energię zgromadzoną w akumulatorze do zasilania urządzeń elektrycznych, a w przyszłości – nawet domowej sieci energetycznej.
Z punktu widzenia technologicznego ten elektryczny samochód to kosmos. To pierwszy model marki Kia zdolny do jazdy autonomicznej na poziomie trzecim dzięki systemowi Highway Driving Pilot (HDP). Funkcja ta utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i utrzymuje auto na środku pasa ruchu, nawet jeśli kierowca puści kierownicę. Jeśli system wykryje bezpośrednie zagrożenie, może wykonać manewr awaryjny, aby zapobiec kolizji. W przypadku awarii systemu lub sytuacji awaryjnej kierowca jest proszony o przejęcie kontroli. Jeśli kierowca nie wykona polecenia, EV9 rozpozna to jako sytuację awaryjną i zatrzyma się. Poza tym, EV9 będzie wyposażone w funkcję prowadzenia bez użycia rąk, która początkowo będzie dostępna jedynie w Niemczech.
Kia EV9 jest również standardowo wyposażona w najnowszej generacji asystenta jazdy po autostradzie z funkcją zmiany pasa ruchu. Highway Driving Assist 2 (HDA 2) z funkcją Hands-On Detection zapobiega kolizji, jeśli inny samochód przetnie tor jazdy przed EV9 przy niskiej prędkości. Asystent zmiany pasa ruchu pomaga zmienić pas ruchu, gdy kierowca włączy kierunkowskaz. Pojazd automatycznie zmieni pas we wskazanym kierunku, jeżeli będzie to bezpieczne.
Tymczasem asystent pasa ruchu 2.0 (Lane Following Assist – LFA 2.0) zapewnia bezpieczną odległość od samochodów, które znajdują się na pasach obok, dostosowując pozycję EV9 na pasie ruchu. Podobnie asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist – LKA) ostrzega i w razie potrzeby wspomaga kierowanie, jeśli pojazd zaczyna zjeżdżać z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu.
Blind View Monitor (BVM) i Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo, zapobiegając kolizjom z tyłu. Blind View Monitor wyświetla widok z tyłu po włączeniu kierunkowskazu w celu zapewnienia dodatkowej widoczności podczas zmiany pasa ruchu, a asystent unikania kolizji w martwym polu ostrzega lub wspomaga hamowanie w przypadku wykrycia innego pojazdu podczas opuszczania miejsca parkingowego lub zmiany pasa ruchu.
Forward Collision-Avoidance Assist 2.0 (FCA 2) z funkcją skręcania na skrzyżowaniach pomaga unikać kolizji z innymi uczestnikami ruchu – w tym z pieszymi, rowerzystami i innymi pojazdami – zbliżającymi się z przeciwka podczas poruszania się przez skrzyżowanie oraz w czasie zmiany pasa ruchu. W zależności od sytuacji, system może ostrzec kierowcę lub zastosować automatyczne hamowanie awaryjne, aby zapobiec kolizji.
Duży rozstaw osi i płaska podłoga zapewniają ogromną przestrzeń dla wszystkich pasażerów, zapewniając komfort podróżowania na każdym miejscu w trzech rzędach siedzeń. Gdy samochód jest zaparkowany, pasażerowie mogą obracać fotele w drugim rzędzie w stronę siedzeń trzeciego rzędu.
Ponadto, EV9 oferuje liczne innowacje, w tym cyfrowe lusterka boczne, płaskie klamki drzwi i panoramiczny wyświetlacz, który obejmuje trzy niezależne ekrany.
Charakterystyczne pionowe reflektory są zasilane diodami LED i mają wąskie soczewki lub, w przypadku wersji GT-Line, małe kostki.
W Europie EV9 będzie dostępne w pięciu kolorach, w tym białym Snow White Pearl, czarnym Aurora Black Pearl, czerwonym Flare Red, szarym Pebble Grey i zielonym Iceberg Green. Ponadto, błyszczące lub matowe wykończenie w kolorze srebrnym Ivory Silver będzie dostępne wyłącznie w podstawowej odmianie EV9. Niebieski kolor Ocean Blue, zapożyczony z samochodu koncepcyjnego EV9, będzie oferowany w wersji GT-Line jako lakier matowy lub błyszczący.
EV9 ma 1980 mm szerokości i 1750 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 3100 mm. Jego długość to 5010 mm. Nowa Kia ma mały bagażnik z przodu (jego pojemność w samochodzie z napędem na tylne koła wynosi 90 litrów, a w wersji z napędem na cztery koła – 52 litry) a bagażnik z tyłu, za fotelami drugiego rzędu, ma pojemność 828 litrów. Gdy wszystkie 6 lub 7 foteli jest zajętych, pojemność bagażnika wynosi 333 litry.