Moto-wieści. 18.02.2025
Najważniejsze, najciekawsze, najnowsze...

Ranking J.D. Power
Tegoroczny ranking J.D. Power niezawodność samochodów po raz trzeci wygrał Lexus. Organizacja wydając wyrok opierała się na danych zebranych od 34 175 właścicieli trzyletnich pojazdów, którzy między sierpniem a listopadem 2024 roku udzielili ankieterom odpowiedzi w kwestii usterkowości swoich aut. Do analizy danych wykorzystano sztuczną inteligencję i stworzono ranking najbardziej niezawodnych marek na rynku amerykańskim. Lexus okazał się producentem najbardziej niezawodnych samochodów, biorąc pod uwagę zarówno marki popularne, jak i klasę premium.
Renault i Geely razem w… Brazylii
Renault planuje ogłosić porozumienie z chińskim gigantem motoryzacyjnym Geely w celu rozszerzenia współpracy handlowej obu firm o rynek samochodowy w Brazylii. Obaj producenci samochodów już teraz prowadzą założone w 2024 roku joint venture w zakresie silników spalinowych w Korei Południowej. Teraz chcą rozszerzyć swoją współpracę w zakresie produkcji pojazdów na Brazylię i pracują nad wstępną umową, której szczegóły planują przedstawić jeszcze w tym miesiącu. Renault posiada już rozbudowaną sieć dealerską w Brazylii, co Geely mogłoby wykorzystać do montażu i sprzedaży własnych pojazdów z Chin w formie zestawów CKD (completely knocked-down) już w tym roku. Obecnie joint venture Geely i Renault w Korei skupia się na jednym modelu marki Renault – Grand Koleos, który jest oparty na platformie Geely i produkowany w kontrolowanej przez Renault fabryce w Busan.
Elektryki w Wielkiej Brytanii. Z Chin
Xpeng to najnowszy chiński producent pojazdów elektrycznych na baterie, który rozpoczął działalność komercyjną na rynku brytyjskim. Dołącza tym samym do Leapmotor, BYD, MG, Ora (marki należącej do Great Wall Motor), Omoda, Aiways, Chery, Jaecoo, Maxus i Skywell, które już teraz zwiększają sprzedaż pojazdów elektrycznych, oferując tanie modele wolne od ceł ochronnych obowiązujących w Unii Europejskiej (Wielka Brytania znajduje się jak wiadomo poza wspólnym rynkiem). Wielu obserwatorów branży postrzega Wielką Brytanię jako papierek lakmusowy tego, co może czekać krajowych producentów samochodów w obliczu chińskiej ofensywy cenowej, tym bardziej że rząd podtrzymuje planowany zakaz sprzedaży nowych pojazdów spalinowych od 2030 roku.
Test ADAC. Wygrywa EQS
Niemiecki automobilklub ADAC przetestował dziesiątki samochodów elektrycznych, aby znaleźć najlepszy pojazd na styczniową podróż przez Niemcy. Pomiar nie odbywał się na autostradzie, lecz w warunkach laboratoryjnych. Symulowano trasę z Berlina do Monachium, a wszystkie auta miały identyczne warunki – temperatura wynosiła zero stopni Celsjusza, a ruch odbywał się bez korków. Prędkość była dostosowana do ograniczeń lub wynosiła maksymalnie 130 km/h. Najlepiej wypadł Mercedes EQS, jeden z liderów wśród samochodów elektrycznych pod względem zasięgu. Korzysta z dużej baterii, oszczędnego napędu i szybkiego ładowania. W teście zużył 20,4 kWh/100 km, czyli o jedną piątą mniej niż na tej samej trasie np. Škoda Enyaq. W ciągu 20 minut ładowania Mercedes może uzupełnić zasięg o 304 km.
Produkują za dużo
Światowa produkcja samochodów osobowych znacznie przewyższa popyt. Jak ten problem rozkłada się na poszczególne kraje i jakie konsekwencje ma dla producentów oraz rynków? Jak wynika z danych niemieckiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA), w 2023 roku na całym świecie wyprodukowano około 80 milionów pojazdów, podczas gdy zarejestrowano jedynie około 76 milionów. Nadwyżka wynosząca ponad cztery miliony niesprzedanych samochodów stanowi obciążenie dla sektora – i to tylko w odniesieniu do jednego roku. Obecnie liczba ta prawdopodobnie jeszcze wzrosła.