Orlen rozpoczął sprzedaż paliwa HVO100, czyli biopaliwa II generacji. Na razie mogą je nabyć klienci niemieckich stacji polskiego koncernu.
VO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) to rodzaj biopaliwa drugiej generacji, które powstaje z tłuszczów roślinnych i odpadów pochodzenia roślinnego (np. oleje roślinne, tłuszcze zwierzęce) w procesie hydrorafinacji.
Jest to syntetyczne paliwo odnawialne, które ma podobne właściwości do tradycyjnego oleju napędowego, ale z niższym śladem węglowym. Paliwo HVO100 może zmniejszyć emisję CO₂ nawet o 90% w porównaniu z konwencjonalnym dieslem, ponieważ pochodzi ze źródeł odnawialnych, a nie z ropy naftowej.
Zastosowanie: HVO100 jest stosowane głównie w pojazdach z silnikami diesla, zarówno w samochodach osobowych, jak i w ciężarowych, autobusach, maszynach rolniczych oraz statkach. Może być używane jako czyste paliwo lub w mieszankach z tradycyjnym olejem napędowym.
Niektóre nowoczesne samochody z silnikami diesla są już przystosowane do pracy na HVO100 bez konieczności modyfikacji. Marki takie jak Volvo, Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, Renault i Volkswagen oferują modele diesla, które mogą być zasilane HVO100. Producenci pojazdów ciężarowych, takich jak Scania, Volvo Trucks i MAN, również wspierają stosowanie tego paliwa w swoich pojazdach.
Zalety HVO100 obejmują mniejsze zanieczyszczenie powietrza i redukcję emisji CO₂, ale jednym z wyzwań jest jego dostępność i nieco wyższa cena w porównaniu do konwencjonalnego oleju napędowego.
Wprowadzenie HVO100 w Polsce będzie możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych, dotyczących wymagań jakościowych.