Czy nam się to podoba czy nie samochody autonomiczne, czyli samojeżdżące prędzej czy później pojawią się na ulicach i drogach. To po prostu zdolności samochodu do poruszania się bez udziału kierowcy lub z minimalnym zaangażowaniem ze strony człowieka.
Jazda autonomiczna polega na wykorzystaniu różnych technologii, takich jak czujniki, kamery, radar, lidary i oprogramowanie, które pozwalają samochodom analizować otoczenie, podejmować decyzje i kontrolować ruch na drodze.
Podstawowym celem jazdy autonomicznej jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze i zmniejszenie liczby wypadków związanych z czynnikiem ludzkim, który często jest przyczyną większości wypadków drogowych.
Systemy autonomiczne samochodów opierają się na zaawansowanych algorytmach, które przetwarzają dane z czujników, aby rozpoznać i zinterpretować otaczające obiekty, takie jak inne pojazdy, piesi, znaki drogowe i sygnalizacja świetlna. Na podstawie tych informacji samochód podejmuje decyzje dotyczące prędkości, zmiany pasa ruchu, hamowania i innych manewrów drogowych.
Obecnie istnieje kilka poziomów automatyzacji samochodów, określanych jako poziomy autonomiczności. Skala ta, opracowana przez Society of Automotive Engineers (SAE), obejmuje poziomy od 0 do 5, gdzie poziom 0 oznacza brak automatyzacji, a poziom 5 oznacza pełną autonomiczność, bez potrzeby obecności człowieka w roli kierowcy.
Warto zaznaczyć, że mimo postępów w technologii autonomicznej jazdy, nadal są prowadzone badania, testy i prace nad ulepszeniem systemów i dostosowaniem przepisów prawnych, aby umożliwić bezpieczne i powszechne wprowadzenie samochodów autonomicznych na drogi.
Interesującą pracę przeprowadza w tym temacie Nissan, który parę dni temu przeprowadził prezentację opracowanej przez siebie, zaawansowanej technologii wspomagania prowadzenia, która umożliwi unikanie kolizji na skrzyżowaniach.
To oparte na lidarze rozwiązanie jest obecnie w fazie rozwojowej. Podczas wydarzenia, zorganizowanego w zakładzie Nissana w Jokohamie, zaprezentowano zdolność tej technologii do wykonywania pewnych zautomatyzowanych manewrów, których celem jest uniknięcie kolizji w bardziej złożonych warunkach drogowych.
Omawiana technologia wyposażona jest w nowy układ sterowania systemem unikania kolizji na skrzyżowaniach, która oparta jest na postrzeganiu naziemnym z wykorzystaniem lidaru nowej generacji. Jest ona w stanie wykryć prędkość i lokalizację obiektu, a także potencjalne ryzyko kolizji bocznej z jego udziałem. System został zaprojektowany tak, by natychmiast reagować na zmieniającą się sytuację na drodze: awaryjnie uruchamiać hamulce lub je zwalniać po uniknięciu potencjalnego ryzyka.
Wypadki na skrzyżowaniach wynikające z błędów kierowców mogą niestety prowadzić do poważnych konsekwencji. Dlatego też opracowywany system został zaprojektowany tak, by zapewnić lepsze wspomaganie w trudnych sytuacjach dzięki zaawansowanym zdolnościom badania sytuacji na drodze i podejmowania decyzji za kierowcę.