Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w maju 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku
W porównaniu do maja ubiegłego roku wynik rejestracji samochodów osobowych był o 7,46% wyższy niż rok wcześniej. W porównaniu do kwietnia br. liczba zarejestrowanych aut osobowych wzrosła o 8,71%. To spora zmiana w kontekście wyniku zanotowanego na koniec drugiej dekady miesiąca, kiedy to zaobserwowano spadek liczby zarejestrowanych samochodów osobowych o ponad 1% r/r.
Obserwowane polepszenie wyników w porównaniu do maja ubiegłego roku to z jednej strony efekt niskiej bazy, z drugiej zaś powolnego odradzania się rynku (majowy rezultat rejestracji jest drugim najlepszym w tym roku). Swą aktywność zakupową zwiększyły firmy (w maju ich udział w rejestracjach był najwyższy od dwóch lat). Należy jednak pamiętać, że majowe rejestracje klientów instytucjonalnych są efektem wcześniejszych zamówień (czasem sprzed kilku miesięcy). Warto też zauważyć spory udział w sprzedaży samochodów osobowych pojazdów marek segmentu premium.
Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 445 tysięcy samochodów osobowych oraz 62 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w maju 2023 roku zarejestrowano w Polsce 44 115 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 7,08% (+2 916 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 11,33% (+4 490 szt.) więcej niż w kwietniu 2023 roku. Dane skumulowane (222 603 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 11,94% (+23 739 szt.).
Cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała Skoda – o 47,34%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 17,68%.
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w maju 2023 r. zarejestrowano w Polsce 38 575 samochodów osobowych, o 7,46% (+2 678 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 8,71% (+3 090 szt.) więcej niż w kwietniu 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 197 092 samochodów osobowych, o 14,04% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+24 262 szt.).
W maju 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25,17%. Udział firm osiągnął poziom 74,83%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 28 864 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 72,01%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Dziesięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 159,57%, największy spadek zanotował Ford, o 33,66%.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 37 534 aut tej marki, o 21,27% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,04%.
Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 276 szt., o 47,29% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,79%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 15 141 samochodów, o 2,10% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,68%.
Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 14 470 szt., o 21,84% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,34%. Na piątej pozycji jest Audi. W 2023 r. zarejestrowano 10 444 aut tej marki, o 36,40% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,30%.
Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Corolla (8 687 szt.; -2,70% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (6 881 szt.; +32,02% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (6 760 szt. +141,08% r/r), następnie Skoda Octavia (6 103 szt.;+103,64%), a za nią KIA Sportage (4 848 szt.;-8,22% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (3 208 szt.;+63,51%), na drugim miejscu - Toyota Yaris (2 344 szt.; +5,49%), na trzecim – Dacia Duster (2 118 szt.;+6,43%), na czwartym – KIA Sportage (2 043 szt.;-10,75%), a na piątym – Toyota C-HR (1 689 szt.+6,09%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (7 710 szt.; +0,84%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (5 296 szt.; +96,73%), na trzecim – Toyota Yaris (4 537 szt.; +51,74%), na czwartym Toyota Yaris Cross (3 552 szt.; +321,85%), , a na piątym – Toyota C-HR (3 021 szt.; +24,01%).
W maju 2023 roku zarejestrowano w Polsce 5 540 samochodów dostawczych, o 4,49% (+238 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 33,82% (+1 400 szt.) więcej niż w kwietniu 2023 roku. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 25 511 samochodów dostawczych, o 2,0% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Jedenaście z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku, w tym najbardziej Ssangyong, o 414,29%. Największy spadek zanotowało IVECO – o 37,10%.
Tytuł lidera rynku w 2023 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 5 638 aut tej marki, o 9,39% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 22,10%.
Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 937 szt., o 25,94% więcej niż w 2022r. Udział marki w rynku wyniósł 15,43%.
Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2023r. klienci tego producenta zarejestrowali 2 919 pojazdów dostawczych, o 12,14% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,44%.
Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 434 szt., o 6,57% więcej niż w 2022r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,54%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2023r. zarejestrowano 2 229 aut dostawczych tej marki, o 13,72% więcej niż w analogicznym okresie 2022r. Udział marki wyniósł 8,74%.
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2023r. jest dotychczas Renault Master (4 412 szt.; -9,05% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (2 014 szt.; -37,10%), na trzeciej Fiat Ducato (1 853 szt.; +99,89% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (1 765 szt.; +10,38%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (1 678 szt.;+55,95%).
Źródło: IBRM Samar