Renault Austral - test, osiągi, wrażenia z jazdy, spalanie, cena
![Renault Austral - test, osiągi, wrażenia z jazdy, spalanie, cena](http://cms.vehistools.pl/images/article/Nu7qcPOhV91P9XSTKjazFau8T74pNRbkaCaRdYTJ.webp)
Renault Austral miało swój debiut w 2022 roku i jest następcą trochę wysłużonego już modelu Kadjar. Austral to zbudowana od podstaw zupełnie inna konstrukcja, która u francuskiego producenta wprowadza nowy styl projektowania samochodów. Jest to też obecnie jeden z najświeższych przedstawicieli SUVów C, czyli segmentu należącego do grupy najpopularniejszych na rynku. Sprawdziliśmy, jak na tle konkurentów wypada francuski kandydat na bestsellera - do naszej redakcji na test trafiło Renault Austral w wersji iconic esprit Alpine.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/D44q8uAmDyIL5Gc7Ql4UV5NrqEsLJtPIIUe06f2Z.webp)
Nadwozie, wygląd, wymiary
Renault Austral nie jest przykładem jakiejś wielkiej rewolucji stylistycznej, ale zapowiedziało dostrzegalne odświeżenie gamy modelowej i pokazało, w jakim kierunku będzie teraz zmierzało Renault. Zmianę podejścia widać już po nadwoziu, które prezentuje wyrazisty, lekko awangardowy i futurystyczne design. W przedniej części pojazdu mamy nowe logo, a na masce umieszczono dwa głębokie przetłoczenia. Z tyłu natomiast w oczy rzucają się spore światła LED, które przebiegają niemal przez całą szerokość klapy bagażnika. Renault pokazało już, że potrafi bardzo trafnie podpatrywać trendy w znacznie wyżej pozycjonowanych markach, czego przykładem był model Arkana - SUV w stylu coupe. Austral z kolei daje możliwość zamówienia satynowego lakieru, co w tym segmencie jest niezwykle rzadko spotykaną opcją, a wśród marek premium występuje stosunkowo często.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/vQfNnkYds4nvxiYEoBdhfuvt3d0n5XRm2RGbiMva.webp)
W porównaniu do Kadjara, Renault Austral odrobinę urosło, ale nie na tyle, by wkroczyć do większego segmentu - to nadal dość typowych rozmiarów kompaktowy SUV. Jego długość wynosi 4510 mm (rozstaw osi to 2667 mm), szerokość 2083 mm, a wysokość 1621 mm. Prześwit mierzy 181 mm i to całkiem wysoka wartość. Minimalna masa testowanej wersji napędowej to 1464 kg.
Wnętrze, wyposażenie, praktyczność
O ile nadwozie jest formą pewnej ewolucji, tak we wnętrzu wprowadzono prawdziwą stylistyczną rewolucję. W kabinie praktycznie wszystko zostało przeorganizowane i to w takim stopniu, że nawet użytkownicy zaznajomieni z Kadjarem, czy innymi poprzednimi modelami Renault, będą potrzebowali trochę czasu, żeby się tutaj odnaleźć. Kokpit zaprojektowano zgodnie z duchem artystycznego nieładu - dostrzec można wiele barw, rodzajów materiałów, jest też spore zróżnicowanie kształtów i pochyleń powierzchni. Zmiany bynajmniej nie ograniczyły się wyłącznie do kwestii wizualnych - kabina w Renault Austral jest też świetnie wykonana, z czym Kadjar miał pewne problemy. Materiały, choć prawie w pełni syntetyczne, sprawiają wrażenie wysokiej jakości, a i do spasowania poszczególnych elementów trudno mieć jakieś zastrzeżenia.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/aV1E4F64ArOYo1BX3MlFkd4Lnnq5z8iQA9eaiFLt.webp)
Fotele w pierwszym rzędzie, z regulacją elektryczną, zapewniają naturalną i wygodną pozycję - siedzi się tak jak na SUVa przystało, czyli wysoko względem kabiny. Siedzenia wyłożono miękką pianką, a oparcia wyprofilowano na tyle głęboko, że zapewniają solidne trzymanie boczne. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się szeroki podłokietnik z pojemnym schowkiem - niestety nie jest on w żaden sposób regulowany. Ciekawym rozwiązaniem jest zastąpienie klasycznej dźwigni zmiany biegów manetką, którą umieszczono za kierownicą. W drugim rzędzie jest mnóstwo miejsca w każdym kierunku, a niewielki tunel środkowy sprawia, że zapas przestrzeni będzie miała nawet trójka pasażerów. Co ważne, tylna kanapa przesuwana jest na odcinku 16 cm i można także regulować kąt pochylenia oparcia. Pojemność bagażnika to równe 500 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń załadunkowa wzrasta aż do 1525 litrów.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/0rGm03DprP9IyYVsXsm6hr5fJIxEWdKFi649BpeK.webp)
Renault Austral ma na pokładzie większość popularnych nowinek technologicznych, które możemy spotkać we współczesnych autach. Głównym narzędziem do obsługi pojazdu jest 12-calowy ekran dotykowy z systemem operacyjnym OpenR Link, bazującym na oprogramowaniu Androida. Do tego funkcja łączności z usługami online sprawia, że ekran obsługuje się niemal tak jak smartfona. Poza tym działa też połączenie z Android Auto oraz Apple CarPlay. Kolejny ekran to wirtualny zespół zegarów o przekątnej ponad 12-cali - jego motywy możemy zmieniać i konfigurować w szerokim zakresie, a wyświetlany obraz jest znakomitej jakości i na tyle jasny, że pozostaje czytelny nawet w ostrym słońcu. Najważniejsze dla kierowcy informacje przekazywane są również na wyświetlaczu przeziernym Head-Up Display, który wyświetla obraz na przedniej szybie. Pochwalę jeszcze zestaw audio marki Harman Kardon - zawiera 11 głośników oraz subwoofer, a jego łączna moc to 485 W. Dźwięk jest przestrzenny, czysty przy wysokich tonach i z odpowiednią głębią przy niskich.
Systemy wspomagające, asystenci jazdy
W trakcie testu doceniłem to, jak dopracowane są systemy asystujące w Renault Australu. Na pokładzie mamy między innymi system rozpoznawania znaków drogowych, aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, system kontroli zmęczenia kierowcy, system kontroli bezpiecznej odległości, system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, adaptacyjny tempomat, system monitorowania martwego pola z sygnalizacją w lusterkach bocznych czy system utrzymania pasa ruchu. Do tego są też czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera cofania, która nawet po zmroku rejestruje obraz wysokiej jakości. To wszystko powoduje, że Austral mocno odciąża kierowcę i potrafi przejąć na siebie sporą część odpowiedzialności za sterowanie pojazdem.
Renault Austral - dane techniczne, osiągi
Testowane Renault Austral to wersja tak zwanej "miękkiej hybrydy" (mild hybrid), pod maską której pracuje 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.3 TCe, generujący 158 KM mocy oraz 270 Nm momentu obrotowego. Napęd trafia na przednią oś i przekazywany jest przez bezstopniową przekładnię automatyczną. Osiągi są przyzwoite - przyspieszenie do 100 km/h trwa 9,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.
Renault Austral - wrażenia z jazdy
Co prawda Renault Austral, które mieliśmy okazję testować, nosiło oznaczenie "Alpine", ale w żadnym razie nie jest to wyznacznik sportowej charakterystyki tego auta. Austral oferuje przede wszystkim wysoki komfort i to jest jego najsilniejszy atut, jeśli chodzi o właściwości jezdne. Dynamika jest odpowiednia, by żwawo poruszać się czy to w mieście, czy na trasie, ale paru dodatkowych koni zaczyna brakować na przykład podczas wyprzedzania na autostradzie. Silnik pracuje równo i gładko, nie wykazuje też oznak wysilenia, pomimo skromnej pojemności. Testowane Renault Austral skonfigurowane zostało z bezstopniową automatyczną skrzynią biegów i moim zdaniem to jedno z lepszych rozwiązań tego typu na rynku. Skrzynia w niemal idealnie płynny sposób przekazuje napęd, a ponadto nie generuje uciążliwego "wycia", które czasem bywa bolączką przekładni bezstopniowych. Co więcej, jest też opcja symulowania biegów, dokładnie 7 przełożeń, co może okazać się praktyczne dla tych kierowców, którzy nie chcą zmieniać swoich przyzwyczajeń z klasycznych automatów.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/NmCGsgmioYVKihcjoCqMqQmrgqQP7phEVys68d7d.webp)
Elementem, który wyróżnia Australa na tle konkurencji jest jego zawieszenie - nie jest co prawda ani pneumatyczne, ani adaptacyjne, ale sprawuje się fantastycznie. Tłumienie jest na tyle miękkie, że niwelowanie nawet poważnych nierówności odbywa się nad wyraz sprawnie. W efekcie Renault Austral prowadzi się wygodnie, niestraszne mu dziurawe drogi, które przemierza z gracją i bez bólu. Jednocześnie amortyzatory zachowują taką sprężystość, żeby zapobiegać nadmiernym przechyłom nadwozia i samochód doskonale odnajduje się na krętych trasach. Precyzja układu kierowniczego nie stwarza powodów do narzekania, ale jego silne wspomaganie wyraźnie stawia wygodę prowadzenia ponad sportowe emocje - z taką myślą zestrojono z resztą działanie całego auta.
Zużycie paliwa
Renault Austral z układem mild hybrid wykazuje niemały apetyt na benzynę w terenie zabudowanym. Realne spalanie w zakorkowanym mieście oscyluje wokół wartości 8,5-9,5 l/100 km - choć system miękkiej hybrydy ochoczo gasi silnik spalinowy, gdy tylko jest to możliwe, to mimo wszystko rezultaty są przeciętne. Zużycie paliwa na autostradzie jest mniejsze i wynosi około 7,5 l/100 km, a na ekspresówce da się osiągnąć 6,5 l/100 km. Prawdziwie oszczędna jazda jest natomiast na terenach podmiejskich - gdy nie przekraczamy 90 km/h i utrzymujemy w miarę stałą prędkość, to spalanie spada nawet poniżej 5 l/100 km. Pojemność zbiornika paliwa to 55 litrów, więc cyklu mieszanym zasięg na jednym tankowaniu to jakieś 700 km.
Ceny i dostępne wersje
Bazową wersją napędową Renault Austral jest zestaw mild hybrid o mocy 140 KM, oparty na silniku 1.3 TCe, który łączony jest z 6-biegową manualną skrzynią - ceny takiej wersji zaczynają się od 135 900 zł za podstawowe wyposażenie evolution. Wyżej w cenniku znajduje się testowany przez nas wariant, czyli miękka hybryda z silnikiem 1.3 o mocy 160 KM i w połączeniu z bezstopniową skrzynią CVT - ceny od 158 900 zł za bogatszą wersję wyposażenia techno. Wartość konfiguracji samochodu przedstawionego w teście po doposażeniu nieznacznie przekroczyła 200 tys. złotych.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/zo74nLIgk6AvIpRI7vQZSAw09Hm2QZE1p4JT9lXE.webp)
Na szczycie cennika znajduje się Austral w hybrydowej wersji E-Tech, której bazę stanowi 3-cylindrowy silnik 1.2, a za jego wspomaganie odpowiadają dwa silniki elektryczne. Łączna moc takiego zestawu to 200 KM, a cena startuje od 173 900 zł. Warto wspomnieć, że tylko w odmianie E-Tech możemy dopłacić za system skrętnej tylnej osi, która kosztuje 7000 zł. Niezależnie od konfiguracji, Renault Austral zawsze posiada napęd wyłącznie na przednie koła - szkoda, że zabrakło opcji 4x4.
Podsumowanie i nasza opinia
Renault Austral to ważny model w gamie producenta - wprowadza markę na nową ścieżkę rozwoju i rzeczywiście daje się odczuć, że jest to samochód nowej generacji. Rywalizuje w bardzo konkurencyjnej klasie, ale ma silne atuty, by przekonać do siebie klientów - mało które auto w tym segmencie oferuje taki komfort podróżowania oraz tak bogato wyposażone i wyśmienicie wykończone wnętrze, dorównujące wręcz klasie premium. Od klasy premium odgradza go jednak brak napędu na cztery koła, a to byłaby propozycja, mogąca naprawdę namieszać na rynku. Renault Austral będzie dobrym wyborem dla tych, który oczekują wygody, praktyczności i lubią przy tym niebanalny styl. Nie znajdziemy tu natomiast zbyt wielu sportowych doznań z prowadzenia - ewidentnie nie taka jest natura Australa.
Tekst i zdjęcia: Michał Borowski
TOP OFERTA
Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.
Oferta promocyjna
![Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.](http://cms.vehistools.pl/images/ad/9ygRWv2qGXMR73iXc0p3F1AUHZv88lvskqgng0hf.webp)
TESTY
Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena
26 lipca 2024
![Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena](http://cms.vehistools.pl/images/article/hSOtcrXk4qjyeB4l22VTdEsWhkC1RkNIC6RR6Ce0.webp)
WIADOMOŚCI
Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli
26 lipca 2024
![Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli](http://cms.vehistools.pl/images/article/8MqGCBufe0Ev9mjo34UVcNnU5DQO88jgYwPZBSPw.webp)
WIADOMOŚCI
Samochód dnia. Hyundai Tucson
23 lipca 2024
![Samochód dnia. Hyundai Tucson](http://cms.vehistools.pl/images/article/8dMCc7tmrv5ZJx0f0u0Y9V5g81n58QSnSpORQFGE.webp)
PORADY
TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!
22 lipca 2024
![TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!](http://cms.vehistools.pl/images/article/1bMhqakWSivHEKQKzfYwSCFxTUiiArMguEKBsKHp.webp)