Strona główna/E-auto/Rewolucja w ładowaniu hybryd plug-in. Rząd naprawi błędy ustawy o elektromobilności

Rewolucja w ładowaniu hybryd plug-in. Rząd naprawi błędy ustawy o elektromobilności

Redakcja moto.vehis.plAutor

Polska ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, obowiązująca od 2018 r., przez lata pomijała kluczową grupę pojazdów: hybrydy plug-in (PHEV). Paradoksalnie, choć technologia ta stanowi pomost między samochodami spalinowymi a zeroemisyjnymi, kierowcy PHEV nie mogą legalnie ładować swoich aut na publicznych stacjach. Powód? Ustawa definiowała „pojazd elektryczny” wyłącznie jako zeroemisyjny (BEV lub wodorowy), a publiczne ładowarki zarezerwowano wyłącznie dla tej kategorii . W praktyce oznacza to, że kierowca hybrydy plug-in parkujący pod znakiem D-23-c („stacja ładowania pojazdów elektrycznych”) może otrzymać mandat – nawet jeśli na stacji nikogo nie ma!

Kierowcy PHEV muszą liczyć na „łaskę” straży miejskiej lub użytkowników BEV. Jak podkreśla portal GlobEnergia, branża od lat postulowała zmianę, ale legislatorzy dostrzegli problem dopiero w tym roku. Fot. Jcek Jurecki
Kierowcy PHEV muszą liczyć na „łaskę” straży miejskiej lub użytkowników BEV. Jak podkreśla portal GlobEnergia, branża od lat postulowała zmianę, ale legislatorzy dostrzegli problem dopiero w tym roku. Fot. Jcek Jurecki

Dlaczego plug-iny były „niewidzialne”?

Problem wynika z braku spójności między ustawą a rozporządzeniami wykonawczymi. Definicja „paliw alternatywnych” w ustawie obejmowała energię elektryczną i wodór, ale nie uznawała PHEV za pojazdy uprzywilejowane. Znak D-23-c – zgodnie z rozporządzeniem – wskazuje bowiem miejsce wyłącznie dla pojazdów elektrycznych w rozumieniu ustawy (czyli BEV). Hybrydy plug-in nie mieszczą się w tej definicji.

Efekt? Kierowcy PHEV muszą liczyć na „łaskę” straży miejskiej lub użytkowników BEV. Jak podkreśla portal GlobEnergia, branża od lat postulowała zmianę, ale legislatorzy dostrzegli problem dopiero w tym roku.

Przełom: projekt nowelizacji wreszcie uwzględnia PHEV

W czerwcu 2025 r. rząd przedstawił projekt zmian w rozporządzeniu o znakach drogowych. Kluczowa poprawka wskazuje, że znak D-23-c będzie oznaczał „punkt ładowania pojazdów elektrycznych lub hybrydowych”.

To pozornie drobna korekta, ale o fundamentalnym znaczeniu, bo kierowcy PHEV zyskają prawo do parkowania podczas ładowania swoich „pół-eletryków” w centrach handlowych, urzędach czy na ulicach. Dlaczego to istotne? Bo nowoczesne hybrydy plug-in mają zasięgi do 140 km w trybie elektrycznym. Bez dostępu do szybkich ładowarek ich potencjał jest marnowany.

Przywileje dla elektryków. Jak długo?

Podczas gdy hybrydy plug-in czekają na równouprawnienie, właściciele w pełni elektrycznych aut (BEV) już dziś korzystają z licznych benefitów. Przypomnijmy. Ustawa gwarantuje im jazdę buspasami  do 1 stycznia 2026 r. i bezpłatne parkowanie w strefach płatnego postoju. Czy przywileje te zostaną przedłużone?

Nowa elektromobilność po 2025 r.

W listopadzie 2024 r. Sejm przyjął nowelizację, która m.in.: wymusza na gminach powyżej 100 tys. mieszkańców zakup wyłącznie autobusów zeroemisyjnych (do 2030 r. cała flota ma być ekologiczna),  przedłuża przywileje dla BEV – jazda buspasami i ulgi parkingowe pozostaną co najmniej do 2026 r. a budynki niemieszkalne z parkingami powyżej 20 miejsc będą musiały instalować ładowarki. To wszytsko, a także program  „NaszEauto” (dopłata nawet do 40 tys. zł dla osób fizycznych powoduje, że rynek BEV w pierwszych miesiącach 2025 roku dynamicznie rośnie. Tylko w styczniu br. zarejestrowano 82 508 elektryków. To o 11% więcej niż rok wcześniej).

Podsumowanie: era sprawiedliwości dla plug-inów?

Zmiana w rozporządzeniu o znakach D-23-c to symboliczny koniec epoki wykluczenia hybryd plug-in. Choć PHEV nadal nie zrównano z BEV w kwestii przywilejów, kierowcy zyskają prawo do ładowania bez strachu o mandat. To krok w stronę realnej transformacji energetycznej, gdzie każda redukcja emisji się liczy. Jak podsumowuje portal GlobEnergia: „Czas na elektromobilność bez wyjątków”.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 9573 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: