Norweska firma Norsk Hydro ASA produkuje aluminium o najniższym poziomie emisji CO₂ na rynku. Malo tego metal ten jest produkowany z wykorzystaniem energii odnawialnej. Wartość śladu obejmuje emisje od kopalni do metalu.
Do 2025 r. Hydro umożliwi zmniejszenie śladu węglowego aluminium w projektach przyszłych samochodów do około 3,5 kilograma CO₂ na kilogram zużytego aluminium. To o około 60% mniej niż średnio dla aluminium pierwotnego stosowanego obecnie w Europie.
Zainteresowane wykorzystaniem niskoemisyjnych profili i aluminium Hydro jest Porsche, które postanowiło współpracować z norweską firmą podpisując stosowną umowę.
Ze względu na bardzo dobre właściwości aluminium w zakresie giętkości, lekkości i wytrzymałości udział tego materiału w samochodach Porsche stale rośnie. Aluminium jest jednym z kluczowych elementów przekształcania auta elektrycznego w samochód sportowy. Już dziś stanowi ono około 30% masy własnej Taycana.
W ramach planów dekarbonizacji obu firm Hydro zamierza zaopatrywać koncern z Stuttgartu-Zuffenhausen w aluminium, zakładając realizację celu neutralności pod względem emisji CO₂ w 2030 r. Hydro osiągnie to poprzez zwiększenie wykorzystania energii odnawialnej przy produkcji aluminium oraz recykling złomu pokonsumpcyjnego, tak aby zwiększyć stopień zamknięcia obiegu i zmniejszyć ślad węglowy produkowanego aluminium.
Kolejną częścią umowy pomiędzy obiema firmami będzie weryfikacja koncepcji budowy zrównoważonego łańcucha wartości akumulatorów w Europie. Porsche i Hydro planują wspólnie opracować plan recyklingu materiałów akumulatorowych na Starym Kontynencie. Jednym z kluczowych elementów tego projektu będzie zbadanie, jak stworzyć efektywne rozwiązania „zamkniętej pętli” dla akumulatorów elektrycznych modeli Porsche.
Warto dodać, że Norsk Hydro ASA chce przejąć 100 procent akcji polskiej spółki Alumetal.