Zespół napędowy „mild hybrid” - fantastyczna namiastka hybrydy.
![Zespół napędowy „mild hybrid” - fantastyczna namiastka hybrydy.](http://cms.vehistools.pl/images/article/5df43332f6c4cb6c77dd78e90d97db44.webp)
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/f7bfa52c9e15f8e0e18650e59ca85329.webp)
Z czego składa się układ Mild Hybrid?
Wielkości poszczególnych elementów mogą być różne, ale zasada działania jest identyczna. Głównymi elementami hybrydowego zespołu napędowego typu mild hybrid są: kompaktowych rozmiarów 48-woltowy, litowo-jonowy akumulator o pojemności ok 0,5 kWh i nowy silnik elektryczny (nazywany Mild-Hybrid Starter-Generator – MHSG, lub Belt Integrated Starter Generator - BISG), który jednocześnie pełni funkcję silnika i generatora. Sterowany elektronicznie za pomocą falownika MHSG płynnie przełącza się pomiędzy dwoma trybami pracy – „silnik” i „generator”.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/64d18ec63577caae9f147a07ef991e4d.webp)
Jak działa zespół napędowy mild hybrid podczas jazdy?
Zespół napędowy typu mild hybrid został zaprojektowany tak, aby podczas jazdy korzystać z większej wydajności spalinowej jednostki napędowej - po dostarczeniu jej dodatkowej mocy, która pochodzi od silnika elektrycznego. Podczas przyspieszania – w trybie „silnik” – akumulator jest rozładowywany i napędzany MHSG, co zapewnia dodatkowy moment obrotowy i poprawia osiągi auta przy gwałtownym przyspieszaniu lub redukuje obciążenia silnika spalinowego podczas delikatnego przyspieszania. W czasie hamowania, jazdy w dół z użyciem hamowania silnikiem lub podczas podjeżdżania do skrzyżowania MHSG przełącza się w tryb „generator” i odzyskuje energię z wału korbowego, aby ładować akumulator podczas jazdy. Systemem steruje komputer, który oblicza najbardziej efektywne wykorzystanie dostępnej energii. Jednostka sterująca bierze przy tym pod uwagę to, ile energii pozostało w akumulatorze.
Mild hybrid: kompaktowe rozmiary i możliwość zastosowania w modelach obecnej generacji
Kompaktowe rozmiary podzespołów hybrydowego zespołu napędowego typu mild hybrid sprawiają, że zastosowanie go w samochodach obecnej generacji jest stosunkowo proste. W zależności od modelu, 48-woltowy akumulator mieści się pod podłogą bagażnika, co nie ma negatywnego wpływu na funkcjonalność auta (klasyczna hybryda ma baterie akumulatorów ograniczające część bagażnika). Ponieważ MHSG jest zintegrowany z silnikiem spalinowym i napędza go za pomocą paska poprzez wał korbowy, nie ma również potrzeby przekonstruowywania komory silnika. Konwerter DC/DC 48-woltowego akumulatora umożliwia podłączenie nowej baterii do systemu zasilania w samochodzie, co przyczynia się do znacznego zmniejszenia rozmiaru akumulatora 12-woltowego, który zasila pokładową elektronikę. Zastosowanie MHSG owocuje także tym, że konwencjonalny rozrusznik może być mniejszy i jest używany przede wszystkim do rozruchu silnika tylko przy pierwszym uruchomieniu zimnego silnika. Prąd z 48-woltowego akumulatora pomaga uruchomić silnik spalinowy w większości sytuacji, nawet przy bardzo niskich temperaturach, a uruchomienie silnika następuje przez silnik elektryczny/generator. Hybrydowy zespół napędowy typu „mild hybrid” może współpracować zarówno z mechanicznymi, jak i automatycznymi skrzyniami biegów. Może być także stosowany w samochodach z napędem na przednie, tylne i cztery koła. Można go stosować zarówno w wersjach benzynowych (większość modeli), jak i z silnikiem Diesla (Kia Sportage 1,6 CRDi SCR MHEV). Rozwiązanie takie pozwala na oszczędność paliwa od 10 do 15 procent.
Mild Hybrid: ceny
W przypadku Volkswagena Golf z identycznym wyposażeniem układ mild hybrid to dopłata ok 10 tys zł (Golf 1.5 TSI EVO– 87 000 zł, Golf 1,5 eTSI – 97 000 zł), ale wiele firm całkowicie wycofało ze swej oferty klasyczne wersje spalinowe i modele mają zawsze układ Mild Hybrid (np. Mazda 3, Mazda CX30).
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/5df43332f6c4cb6c77dd78e90d97db44.webp)
Reasumując: Zalety i Wady systemów Mild Hybrid
Oszczędności paliwa w stosunku do klasycznej wersji spalinowej (nawet 15%); korzystniejsza dynamika podczas jazd miejskich/pozamiejskich, ze względu na wspomaganie silnikiem elektrycznym; cena znacząco niższa niż w przypadku klasycznej hybrydy; nie ma ograniczeń przestrzeni bagażowej bateriami trakcyjnymi jak w klasycznej hybrydzie; znacznie bardziej komfortowa jazda na trasie niż klasyczną hybrydą; taka sama oszczędność zużycia paliwa na trasie jak klasyczna hybryda; znacznie mniejsza oszczędność paliwa w mieście niż klasyczna hybryda (klasyczna hybryda przejeżdża w mieście do 55% na silniku elektrycznym, bez spalania benzyny); spełnienie norm emisji spalin, co w przypadku wprowadzenia ograniczeń wjazdu do miast, może (nie musi) zakwalifikować je jak klasyczne hybrydy.
Bogusław Korzeniowski
TOP OFERTA
Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.
Oferta promocyjna
![Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.](http://cms.vehistools.pl/images/ad/9ygRWv2qGXMR73iXc0p3F1AUHZv88lvskqgng0hf.webp)
TESTY
Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena
26 lipca 2024
![Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena](http://cms.vehistools.pl/images/article/hSOtcrXk4qjyeB4l22VTdEsWhkC1RkNIC6RR6Ce0.webp)
WIADOMOŚCI
Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli
26 lipca 2024
![Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli](http://cms.vehistools.pl/images/article/8MqGCBufe0Ev9mjo34UVcNnU5DQO88jgYwPZBSPw.webp)
WIADOMOŚCI
Samochód dnia. Hyundai Tucson
23 lipca 2024
![Samochód dnia. Hyundai Tucson](http://cms.vehistools.pl/images/article/8dMCc7tmrv5ZJx0f0u0Y9V5g81n58QSnSpORQFGE.webp)
PORADY
TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!
22 lipca 2024
![TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!](http://cms.vehistools.pl/images/article/1bMhqakWSivHEKQKzfYwSCFxTUiiArMguEKBsKHp.webp)