Zespół napędowy „mild hybrid” - fantastyczna namiastka hybrydy.
Z czego składa się układ Mild Hybrid?
Wielkości poszczególnych elementów mogą być różne, ale zasada działania jest identyczna. Głównymi elementami hybrydowego zespołu napędowego typu mild hybrid są: kompaktowych rozmiarów 48-woltowy, litowo-jonowy akumulator o pojemności ok 0,5 kWh i nowy silnik elektryczny (nazywany Mild-Hybrid Starter-Generator – MHSG, lub Belt Integrated Starter Generator - BISG), który jednocześnie pełni funkcję silnika i generatora. Sterowany elektronicznie za pomocą falownika MHSG płynnie przełącza się pomiędzy dwoma trybami pracy – „silnik” i „generator”.
MHSG, napędzany paskiem z wału korbowego silnika, podczas przyspieszania zapewnia do 10 kW mocy elektrycznej, która w trybie „silnik” wspomaga spalinową jednostkę napędową, co wpływa na zmniejszenie obciążenia silnika i na redukcję emisji spalin. W trybie „generator” system odzyskuje energię kinetyczną podczas hamowania zarówno przy użyciu hamulców, jak również podczas hamowania biegami, a następnie wykorzystuje tę energię do ładowania akumulatorów.Jak działa zespół napędowy mild hybrid podczas jazdy?
Zespół napędowy typu mild hybrid został zaprojektowany tak, aby podczas jazdy korzystać z większej wydajności spalinowej jednostki napędowej - po dostarczeniu jej dodatkowej mocy, która pochodzi od silnika elektrycznego. Podczas przyspieszania – w trybie „silnik” – akumulator jest rozładowywany i napędzany MHSG, co zapewnia dodatkowy moment obrotowy i poprawia osiągi auta przy gwałtownym przyspieszaniu lub redukuje obciążenia silnika spalinowego podczas delikatnego przyspieszania. W czasie hamowania, jazdy w dół z użyciem hamowania silnikiem lub podczas podjeżdżania do skrzyżowania MHSG przełącza się w tryb „generator” i odzyskuje energię z wału korbowego, aby ładować akumulator podczas jazdy. Systemem steruje komputer, który oblicza najbardziej efektywne wykorzystanie dostępnej energii. Jednostka sterująca bierze przy tym pod uwagę to, ile energii pozostało w akumulatorze.
Mild hybrid: kompaktowe rozmiary i możliwość zastosowania w modelach obecnej generacji
Kompaktowe rozmiary podzespołów hybrydowego zespołu napędowego typu mild hybrid sprawiają, że zastosowanie go w samochodach obecnej generacji jest stosunkowo proste. W zależności od modelu, 48-woltowy akumulator mieści się pod podłogą bagażnika, co nie ma negatywnego wpływu na funkcjonalność auta (klasyczna hybryda ma baterie akumulatorów ograniczające część bagażnika). Ponieważ MHSG jest zintegrowany z silnikiem spalinowym i napędza go za pomocą paska poprzez wał korbowy, nie ma również potrzeby przekonstruowywania komory silnika. Konwerter DC/DC 48-woltowego akumulatora umożliwia podłączenie nowej baterii do systemu zasilania w samochodzie, co przyczynia się do znacznego zmniejszenia rozmiaru akumulatora 12-woltowego, który zasila pokładową elektronikę. Zastosowanie MHSG owocuje także tym, że konwencjonalny rozrusznik może być mniejszy i jest używany przede wszystkim do rozruchu silnika tylko przy pierwszym uruchomieniu zimnego silnika. Prąd z 48-woltowego akumulatora pomaga uruchomić silnik spalinowy w większości sytuacji, nawet przy bardzo niskich temperaturach, a uruchomienie silnika następuje przez silnik elektryczny/generator. Hybrydowy zespół napędowy typu „mild hybrid” może współpracować zarówno z mechanicznymi, jak i automatycznymi skrzyniami biegów. Może być także stosowany w samochodach z napędem na przednie, tylne i cztery koła. Można go stosować zarówno w wersjach benzynowych (większość modeli), jak i z silnikiem Diesla (Kia Sportage 1,6 CRDi SCR MHEV). Rozwiązanie takie pozwala na oszczędność paliwa od 10 do 15 procent.
Mild Hybrid: ceny
W przypadku Volkswagena Golf z identycznym wyposażeniem układ mild hybrid to dopłata ok 10 tys zł (Golf 1.5 TSI EVO– 87 000 zł, Golf 1,5 eTSI – 97 000 zł), ale wiele firm całkowicie wycofało ze swej oferty klasyczne wersje spalinowe i modele mają zawsze układ Mild Hybrid (np. Mazda 3, Mazda CX30).
Reasumując: Zalety i Wady systemów Mild Hybrid
Oszczędności paliwa w stosunku do klasycznej wersji spalinowej (nawet 15%); korzystniejsza dynamika podczas jazd miejskich/pozamiejskich, ze względu na wspomaganie silnikiem elektrycznym; cena znacząco niższa niż w przypadku klasycznej hybrydy; nie ma ograniczeń przestrzeni bagażowej bateriami trakcyjnymi jak w klasycznej hybrydzie; znacznie bardziej komfortowa jazda na trasie niż klasyczną hybrydą; taka sama oszczędność zużycia paliwa na trasie jak klasyczna hybryda; znacznie mniejsza oszczędność paliwa w mieście niż klasyczna hybryda (klasyczna hybryda przejeżdża w mieście do 55% na silniku elektrycznym, bez spalania benzyny); spełnienie norm emisji spalin, co w przypadku wprowadzenia ograniczeń wjazdu do miast, może (nie musi) zakwalifikować je jak klasyczne hybrydy.
Bogusław Korzeniowski