Fot. Archiwum Audi
Początki firmy Audi należy szukać w czterech różnych źródłach. Jest to bowiem historia czterech potężnych producentów samochodów, splecionych ze sobą jak kółka będące znakiem firmowym Audi. Największe zasługi w powstaniu firmy ma jednak jedna osoba - August Horch. W roku 1886, jako młody osiemnastoletni młodzieniec (ur 12.10.1868), fascynował się pierwszymi próbami drogowymi samochodów Karola Benza i Gottlieba Daimlera. Już wtedy postanowił, że zostanie konstruktorem samochodów. W latach 1888-1891 studiował i otrzymał dyplom Politechniki w Mitteweida, a następni zgłosił się do Karola Benza i pracował przez dwa lata na stanowisku asystenta kierownika w zakładzie silników.
Jak nazywałoby się słynne Audi ?
W roku 1903 odszedł od Benza zakładając własną fabrykę "August Horch & Co". Jednakże nie dane mu było spokojnie pracować nad konstrukcjami samochodów. Wspólnicy, będący w zasadzie sponsorami przedsięwzięcia, mieli coraz większe zastrzeżenia i w efekcie doszło do rozpadu spółki. August odszedł z firmy w 1909 i jeszcze w tym samym roku założył kolejną firmę pod identyczną nazwą. Horch 14/40 hp, saloon limousine, 4 cylinder 1913 model. Dotychczasowi wspólnicy obawiając się groźnego konkurenta, działającego na tym samym terenie (obydwie firmy miały siedzibę w Zwickau) oddali sprawę do sądu o używanie istniejącej nazwy handlowej. August Horch był zdania, że nikt nie może zabronić mu używania swojego nazwiska do celów reklamowych i handlowych. Sąd nie przyznał mu jednak racji i nakazał zmianę nazwy. August przetłumaczył wówczas swoje nazwisko na łacinę i zaczął się nim posługiwać jako znakiem handlowym. Ponieważ Horch oznacza po niemiecku "słuchaj", odpowiednikiem łacińskim było AUDI.
Alpejski zwycięzca
Pierwszym modelem noszącym nazwę Audi był pojazd wyprodukowany w roku 1912. Do historii przeszedł on nie tylko jako pierworodne dziecko firmy. Był on także zwycięzcą prestiżowego wyścigu alpejskiego prowadzącego przez liczne przełęcze i serpentyny. Tylko bardzo udane konstrukcje miały szansę na ukończenie wyścigu, a ostateczne zwycięstwo było nobilitacją i potwierdzeniem najwyższej jakości. Model Audi Alpensiger (czyli alpejski zwycięzca) wyposażono w czterocylindrowy silnik o pojemności 5500 ccm, który rozwijał moc maksymalną 45 KM. Zapewniało to rozwinięcie prędkości ponad 100 km/h. Podczas Salonu Berlińskiego w 1921 zakłady Audi pokazały pojazd który wzbudził bardzo wiele emocji. "Typ K" - jak nazwano ten model - posiadał kierownicę... po lewej stronie. Dzisiaj wydaje nam się to normalne, ale musimy pamiętać, że początkowo budowano samochody wyłącznie z kierownicą umieszczoną centralnie, lub po stronie prawej.
Skąd 4 kółka w logo Audi?
Tak więc, zapomniany dzisiaj August Horch jest nie tylko twórcą firmy i marki Horch, ale także marki Audi. Paradoksem historii jest fakt, że obydwie firmy Audi i Horch (dokładnie cztery razem z DKW, Wanderer) połączono w roku 1932 w jedną spółkę Auto Union, a jej znakiem firmowym stały się cztery splecione pierścienie. W roku 1965 Volkswagen AG kupił tę spółkę, zmieniono nazwę na Audi Auto Union AG, ale znak firmowy czterech pierścieni pozostał. Tak zaczęła się era Audi, które dzisiaj jest pionierem wielu technologii, a jego sloganem jest „Vorsprung durch Technik” czyli przewaga dzięki technice. Zobacz modele Audi dostępne w Vehis Bogusław Korzeniowski