Strona główna/Wiadomości/ElectroMobility Poland. Zamiast Izery hub elektromobilności z finansowaniem KPO

ElectroMobility Poland. Zamiast Izery hub elektromobilności z finansowaniem KPO

Redakcja moto.vehis.plAutor

Projekt ElectroMobility Poland (EMP) to strategiczna inicjatywa, która ma szansę zrewolucjonizować polską motoryzację i przyczynić się do transformacji energetycznej kraju. Jak podkreśla Tomasz Kędzierski, prezes EMP, w artykule napisanym dla portalu WNP, inwestycja warta 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przyniesie korzyści gospodarcze. „Wpływ bezpośredni, pośredni i indukowany inwestycji przekłada się na realny wzrost PKB, tysiące miejsc pracy i wymierne korzyści fiskalne dla państwa” – pisze w WNP Kędzierski. Projekt zakłada stworzenie polskiego hubu elektromobilności, który wzmocni sektor motoryzacyjny i zapewni rozwój nowoczesnych technologii, takich jak produkcja pojazdów elektrycznych i baterii.

Projekt ElectroMobility Poland jest często porównywany do tureckiego TOGG, który dzięki wsparciu państwa szybko osiągnął sukces
Projekt ElectroMobility Poland jest często porównywany do tureckiego TOGG, który dzięki wsparciu państwa szybko osiągnął sukces

Znaczenie sektora motoryzacyjnego

Sektor motoryzacyjny w Polsce odgrywa kluczową rolę, generując ponad 8% PKB i 13,5% wartości eksportu. Jak zauważa w artykule prezes EMP Tomasz Kędzierski,  każda złotówka zainwestowana w motoryzację przynosi średnio 2,6 zł zwrotu. Projekt EMP według autora wpisuje się w te realia, wspierając nie tylko produkcję pojazdów, ale także inne sektory, takie jak przemysł stalowy, chemiczny i tekstylny. Dzięki temu inwestycja w hub elektromobilności ma szansę generować wartość dodaną w wielu segmentach gospodarki, przyczyniając się do odbudowy potencjału rozwojowego, co jest jednym z głównych celów KPO – twierdzi prezes ElectroMobility Poland na łąmach portalu WNP.

Model joint venture

Kluczowym elementem strategii EMP jest model joint venture z jednym z  azjatyckich producentów (w artykule nie jest wymieniona jego nazwa – przyp. moto.vehis.pl). „Model joint venture z jednym z czołowych azjatyckich producentów nie tylko chroni przed ryzykiem technologicznym i finansowym, ale przede wszystkim umożliwia transfer know-how i budowę lokalnego zaplecza produkcyjnego” – podkreśla w swoim tekście na łamach WNP Kędzierski. Współpraca ta pozwala według niego na korzystanie z najnowszych technologii i dostosowanie ich do potrzeb rynku europejskiego. Lokalizacja siedziby w Jaworznie oraz większościowy pakiet udziałów zapewniają Polsce kontrolę nad kluczowymi decyzjami, co sprzyja rozwojowi lokalnego ekosystemu dostawców i podwykonawców. Dzięki temu polskie firmy zyskają dostęp do globalnych standardów i możliwość wejścia w segmenty o wyższej wartości dodanej, co jest zgodne z rekomendacjami Komisji Europejskiej.

Lekcje z Turcji i USA

Polski projekt pod tytułem Izera jest często porównywany do tureckiego TOGG, który dzięki wsparciu państwa szybko osiągnął sukces. „TOGG został powołany jako konsorcjum pięciu największych przedsiębiorstw tureckich z aktywnym udziałem państwa, które zaproponowało kompleksowy system wsparcia” – zauważa Kędzierski w WNP. Turcja zapewniła dotacje, zwolnienia podatkowe i publiczne zamówienia na 30 tysięcy pojazdów, co zagwarantowało stabilny start produkcji. Z kolei przykład amerykańskiego startupu Canoo pokazuje, jak brak odpowiedniego finansowania i partnera branżowego może prowadzić do niepowodzenia. „Mimo innowacyjnej platformy i dużego zainteresowania inwestorów, firma szybko zaczęła tracić płynność finansową” – pisze Kędzierski. EMP, dzięki modelowi joint venture i stabilnemu finansowaniu z KPO, jego zdaniem minimalizuje podobne ryzyka.

Samochody elektryczne

Zgodność z celami KPO

Projekt EMP wpisuje się w cele strategiczne Krajowego Planu Odbudowy, takie jak odbudowa potencjału gospodarczego, zwiększenie odporności społeczno-gospodarczej i transformacja w kierunku zielonej gospodarki. „EMP, jako projekt przemysłowy o dużej skali, ma potencjał przywrócić i wzmocnić rolę polskiej motoryzacji w gospodarce” – podkreśla Kędzierski w WNP. Tworzenie pełnego łańcucha wartości, od badań i rozwoju po eksport pojazdów, generuje tysiące miejsc pracy i zwiększa konkurencyjność Polski na globalnym rynku elektromobilności. Stabilne finansowanie z KPO zabezpiecza projekt przed przestojami, umożliwiając długofalowe planowanie i rozwój.

Cały artykuł autorstwa prezesa EMP Tomasza Kędzierskiego znajdziesz TUTAJ.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 9936 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: