Ferrari ujawnia plany debiutu auta na prąd. I prezentuje 296 Speciale
Podczas prezentacji wyników za I kwartał, szef Ferrari – Benedetto Vigna – zdradził kulisy premiery pierwszego w pełni elektrycznego modelu marki. Proces ma być rozłożony na trzy kroki: najpierw podczas Dnia Inwestora (9 października br.) ujawnione zostanie „technologiczne serce” auta, wiosną przyszłego roku pokazane zostanie Ferrari na prąd, a jego sprzedaż wystartuje dopiero w październiku 2026.

Hybrydy wciąż królują, ale prąd już puka do drzwi
Elektryk nie oznacza końca ery spalinowych modeli Ferrari – w ofercie zachowane zostaną zarówno modele benzynowe, jak i hybrydy – te ostatnie już dziś stanowią 51% sprzedaży. Jednocześnie firma z Maranello zapowiada aż sześć premier.
Ferrari 296 Speciale
296 Speciale: hybrydowa bestia z charakterem
Najnowsza zabawka z Maranello – 296 Speciale i jego wersję z otwartym dachem, 296 Speciale A – to przypomnienie, że Ferrari nie porzuciło adrenaliny. Plug-in V6 o mocy 830 KM rozpędza się do 100 km/h w 2,8 sekundy, łącząc elektryczną finezję z dźwiękiem spalinowego silnika. Czy taki właśnie będzie przepis na przyszłość? Czas pokaże.
Ferrari 296 Speciale
Układ napędowy
Sercem obu modeli jest układ hybrydowy, który generuje 880 KM. Takie połączenie sprawia, że jest to najmocniejsze, produkcyjne, tylnonapędowe Ferrari, jakie kiedykolwiek powstało. Główny silnik spalinowy V6 z podwójnym turbodoładowaniem zapewnia 700 KM i został zaprojektowany z wykorzystaniem doświadczenia Ferrari w motorsporcie.
Ferrari 296 Speciale
Silnik elektryczny, generujący dodatkowe 180 KM, został umieszczony pomiędzy jednostką spalinową, a 8-stopniową skrzynią DCT. Unikalną cechą tego układu napędowego jest sprzęgło, które pozwala na pokonanie do 25 kilometrów w trybie elektrycznym.
Aerodynamika i design
296 Speciale, jak i Speciale A generują aż 435 kg docisku przy prędkości 250 km/h – o 20% więcej niż wersje GTB i GTS (Speciale A z zamkniętym dachem). Taki wzrost jest możliwy dzięki rozwiązaniom z motorsportu. Składają się na to wloty powietrza na masce oraz płetwy na tylnym zderzaku, które współpracują z aktywnym tylnym skrzydłem, generując dodatkowy docisk i zwiększając stabilność przy wysokich prędkościach.
Ferrari 296 Speciale
Redukcja wagi
Aby w pełni wykorzystać możliwości nowych modeli, Ferrari skupiło się na redukcji wagi. 296 Speciale jest lżejszy o 60 kg względem 296 GTB, a Speciale A o 50 kg w stosunku do 296 GTS. Takie obniżenie wagi było możliwe dzięki zastosowaniu włókna węglowego i tytanu w kluczowych elementach konstrukcyjnych.
Ferrari 296 Speciale
Wnętrze i styl
Inspiracje motorsportem są widoczne również wewnątrz 296. Wykorzystano tu odsłonięte włókno węglowe oraz Alcantarę, a wszystkie niezbędnie przyciski i elementy są rozmieszczone intuicyjnie.