Porsche Cayenne został po raz pierwszy zaprezentowane na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2002 roku. Samochód został zbudowany na tej samej platformie co Volkswagen Touareg.
Początkowo Cayenne spotkał się z pewnymi kontrowersjami ze strony fanów Porsche, którzy nie byli przekonani do koncepcji SUV-a produkowanego przez bądź co bądź sportową markę. Niemniej jednak, model ten okazał się bardzo popularny i przyczynił się do znacznego zwiększenia zysków Porsche.
Teraz koncern zmodernizował Cayenne nazywając go trzecią generacją. To jedna z najszerzej zakrojonych aktualizacji produktów w historii Porsche – powiedział Michael Schätzle, wiceprezes ds. linii produktów Cayenne.
Zmiany zatem to nie tylko inne wzornictwo karoserii. Inny jest układ napędowy i podwozie, czego efektem mają być lepsze osiągi na drodze i w terenie. Zmieniono także koncepcję sterowania i wyświetlania informacji poprzez przeprojektowanie kokpitu. Wzorem Taycana obejmuje on cyfrowy 12,6-calowy zestaw wskaźników w tak zwanej zakrzywionej, wolnostojącej formie.
Dostęp do często używanych funkcji znajduje się bezpośrednio na kierownicy lub tuż obok. Dźwignia automatycznej przekładni została zlokalizowana na desce rozdzielczej, co pozwoliło wygospodarować w nowej konsoli środkowej miejsce na schowki oraz duży panel sterowania klimatyzacją.
Także pasażer będzie miał w nowym Cayenne wyświetlacz. Ma on 10,9 cala i może pokazywać m.in. dane na temat osiągów i zapewniać osobny dostęp do elementów obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego. Ciekawostką jest możliwość strumieniowego przesyłanie wideo podczas podróży. Oczywiście przez pasażera. Specjalna folia sprawia, że kierowca tego wyświetlacza nie widzi.
A co zmieniło się w karoserii? Nowy jest pas przedni, bardziej uwypuklone są błotniki, inna jest pokrywa silnika. Z tyłu Cayenne 2023 otrzymało trójwymiarowe lampy i nowy zderzak ze zintegrowanym miejscem na tablicę rejestracyjną.
W Europie nowe Cayenne Coupe debiutuje w trzema wersjach silnikowych. To 4,0-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 474 KM (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 s. prędkość maksymalna 273 km/h.).
Gamę Cayenne otwiera 3,0-litrowy silnik V6 z turbodoładowaniem. Generuje on teraz moc 353 KM oraz 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, czyli o 13 koni więcej i o 50 Nm więcej niż wcześniej.
Ta sześciocylindrowa jednostka pojawia się w Cayenne E-Hybrid. W połączeniu z nowym silnikiem elektrycznym, wzmocnionym do 176 KM, moc wzrasta do 470 KM. Akumulator wysokonapięciowy o pojemności zwiększonej z 17,9 kWh do 25,9 kWh, w zależności od poziomu wyposażenia, zapewnia zasięg w trybie elektrycznym do 90 km. Nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW skraca czas ładowania do mniej niż 2,5 h, i to pomimo zwiększonej pojemności akumulatora.
Jest jeszcze Cayenne Turbo GT, ale nie będzie ten samochód oferowany w Europie. Występuje on wyłącznie w wersji Coupé. Jego 4,0-litrowy silnik V8 biturbo ma moc 659 KM, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3 s i osiąga prędkość maksymalną 305 km/h.
W Polsce ceny nowego Porsche Cayenne zaczynają się od 428 tys. zł (Coupé: od 448 tys. zł). Cena E-Hybrid wynosi od 458 tys. zł, Coupé: od 473 tys. zł, a Cayenne S – od 529 tys. zł (Coupé: od 555 tys. zł).