Crossovery klasy premium cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Klienci doceniają praktyczność i uniwersalność tych aut, które w wielu przypadkach oferują coś naprawdę ekstra. Sprawdziliśmy trzy ciekawe segmentowe propozycje. Mercedesa GLA, BMW X1 i Audi Q3. Te samochody są skazane na sukces! Spośród całej trójki największe doświadczenie w tworzeniu tego typy konstrukcji ma BMW. Pierwsza generacja X1 zadebiutowała w 2009 roku i była pierwszym i zarazem najmniejszym crossoverem w bawarskiej gamie. 2 lata później, do walki o klienta włączyło się Audi. W 2011 roku zadebiutowało pierwsze Q3, które było najmniejszym modelem z rodziny Q pochodzącej z Ingolstadt. Po kolejnych dwóch latach do Q3 i X1 pierwszej generacji dołączył Mercedes. Model GLA był blisko spokrewniony z A-klasą, ale miał wszystkie cechy, które kazały nazywać go crossoverem. Aktualnie wszystkie trzy prezentowane samochody są drugimi generacjami danego modelu. Najstarsze w stawce jest BMW X1 (debiut w 2015 roku), w środku ustawia się Audi Q3 (debiut w 2018 roku), a najmłodszą propozycją jest Mercedes-Benz GLA (debiut w 2019 roku).
BMW jest wciąż atrakcyjne
6 lat w motoryzacyjnym świecie to cała wieczność. Postęp technologiczny mknie z prędkością światła, co chwila objawiając się w motoryzacyjnych gadżetach. Pomimo wspominanego wcześniej 6-letniego stażu na rynku, BMW X1 bardzo dzielnie się broni. Stylistyka zewnętrzna ani trochę się nie zestarzała. Auto nadal prezentuje się atrakcyjnie, a charakterystyczny bawarski grill nie ma w tym przypadku karykaturalnych wręcz rozmiarów. X1 wygląda jak typowe BMW i chwała mu za to. Ciekawostką może być fakt, że crossover z Monachium pomimo najstarszej konstrukcji nie jest najmniejszym autem. X1 mierzy 4438 mm długości plasując się pomiędzy Mercedesem GLA a Audi Q3.
Cztery pierścienie
Atrapa chłodnicy nazwana signle frame jest tym, co mocno wyróżnia Audi Q3 na tle konkurencji. Cztery pierścienie dzielnie i dumnie podkreślają status modelu. Mały crossover z Ingolstadt to prawdziwe Audi. Samochód ma bardzo zwartą sylwetkę i muskularne kształty. W przeciwieństwie do BMW i Mercedesa, jako jedyne występuje w usportowionej wersji Sportback. Jednak klasyczne Q3 jest typowym 5-drzwiowym crossoverem. Praktycznym uniwersalnym i wpadającym w oko.
Bez gwiazdy nie ma jazdy?
W przypadku Mercedesa GLA pierwsze skrzypce także gra przedni grill. To na nim umieszczono dużą gwiazdę dającą do zrozumienia innym kierowcom, z autem jakiej marki mają do czynienia. Nowe GLA dość mocno wyróżnia się na tle swojego poprzednika. Auto wyraźnie urosło i stało się czymś więcej niż A-klasą na szczudłach. Samochód stał się bardziej przestronny i zyskał całą masę cech crossovera.
W X1 od razu poczujesz się jak w … BMW
Wsiadając za kierownicę X1 od razu poczujesz się jak w typowym BMW. Konsola środkowa delikatnie skierowana w stronę kierowcy, analogowe, bardzo czytelne zegary oraz dobrze znany system iDrive. Prosto, czytelnie, elegancko i z klasą. Lepiej się nie da, a przynajmniej tak twierdzą szefowie bawarskiej marki.
GLA mocno stawia na multimedia
Odmienne zdanie na temat multimediów i ergonomii wnętrza X1 mają ludzie z Mercedesa. Wsiadając do wnętrza GLA przenosimy się do multimedialnej i bardzo nowoczesnej krainy. W oczy momentalnie rzucają się duże ekrany wyświetlające olbrzymią ilość informacji. Przed oczyma kierowcy znajdują się wirtualne zegary, które mają kilka motywów graficznych. Centralną część deski rozdzielczej zajmuje kolejny ekran, który jest prawdziwym multimedialnym mózgiem auta. Menu jest bardzo rozbudowane, do obsługi trzeba się przyzwyczaić (po kilku dniach da się ją okiełznać), a możliwość obsługi głosowej robi piorunujące wrażenie (MBUX potrafi opowiedzieć kawał oraz przekazać informację dotyczące prognozy pogody).
Stonowane Audi
W tym całym towarzystwie Audi Q3 stara się być idealnym kompromisem. Kompromisem pomiędzy swoistym minimalizmem a nowoczesnością. Deska rozdzielcza crossovera z Ingolstadt prezentuje się elegancko, czysto i …. technicznie. To typowy elegancki i dostojny styl Audi. W przeciwieństwie do aut konkurencji, ekran systemu multimedialnego został ładnie wkomponowany w deskę. Nie wybija się na pierwszy plan niczym tablet, którego ktoś przyczepił na siłę i w ostatniej chwili. Do obsługi Audi także trudno jest mieć jakiekolwiek uwagi. Menu systemu multimedialnego jest przejrzyste, ma schludną grafikę, a fizyczny panel klimatyzacji z pokrętłami i przyciskami jest najlepszym rozwiązaniem z możliwych.
Największe Audi ma największy bagażnik
Najmłodszy z prezentowanego towarzystwa Mercedes GLA jest najmniejszy. To dość zaskakujące biorąc pod uwagę tendencję do tworzenia coraz większych pojazdów. Najmniejsze rozmiary zewnętrzne przekładają się w tym przypadku na najmniej przestronne wnętrze oraz bagażnik. Kufer GLA ”połknie” 435 litrów bagażu. Kufer BMW X1 505 litrów. Liderem w stawce jest Audi Q3, którego bagażnik ma pojemność 530 litrów.
Wszystkie auta są bardzo przestronne
Biorąc na tapetę ogólną przestronność wnętrz opisywanych modeli śmiało można stwierdzić, że w żadnym z nich nie poczujesz dyskomfortu. Co prawda Q3 jest najbardziej przestronnym samochodem, ale zarówno w GLA jak i w X1 nikt nie powinien narzekać na ciasnotę. Niewątpliwą zaletą crossoverów jest także podwyższone nadwozie. I nie mam tutaj na myśli jakichś ponadprzeciętnych zdolności terenowych. Do nieco wyżej zawieszonych nad ziemią aut po prostu wygodniej się wsiada. Ta zasada dotyczy zarówno X1 jak i GLA oraz Q3.
Czuć premium
Segment aut premium rządzi się swoimi prawami i skierowany jest do osób, które od samochodu wymagają czegoś więcej niż tylko możliwości przemieszania się z punktu A do punktu B. Tym czymś jest m. in. ponadprzeciętna jakość wykonania. W tej kwestia całą trójka ma dużo do powiedzenia. Zarówno X1, GLA jak i Q3 zostały bardzo starannie wykończone. W topowych wersjach znajdziesz w nich dużo skóry oraz miękkich materiałów. Plastik, który pojawia się w niewielu miejscach nie sprawia budżetowego wrażenia. Czuć premium i to pełną gębą.
Oferta silnikowa w X1 jest bardzo bogata
Wybór odpowiedniej jednostki napędowej do BMW X1 może przysporzyć niemałego bólu głowy. W ofercie są zarówno silniki benzynowe i wysokoprężne oraz wersja hybrydowa. Ofertę otwiera 136-konny silnik 1.5. Wyżej w hierarchii stoi 2-litrowy motor o mocy 178 (wersja 20i) lub 231 KM (wersja 25i). Honoru diesli strzegą 116-konne 1.5 (16d) oraz 150- (18d), 190- (20d) lub 231-konne (25d) 2-litrowe wysokoprężne, mechaniczne serce. Odmiana hybrydowa (25e) oparta jest na 1,5-litrowym silniku benzynowym oraz wspierającym go silniku elektrycznym. Łączna moc systemowa wynosi w tym przypadku 220 KM.
GLA ma równie bogatą ofertę jednostek napędowych
Mercedes GLA także daje duży wybór silników. Podstawowym motorem jest 116-konny diesel (180d) o pojemności 1,3 litra. Większą mocą wynoszącą 150 (200d) lub 190 KM (220d) może pochwalić się dwulitrowa wysokoprężna jednostka. Po stronie silników benzynowych spotkać można 136-(180) lub 163-konne (200) mechaniczne serce 1,3 lub 2-litrowy 224-konny motor (250). Oznaczona kodem 250e wersja hybrydowa ma 218 KM i łączy ze sobą spalinowy silnik 1,3 L z silnikiem elektrycznym. W przeciwieństwie do BMW X1, Mercedes ma prawdziwego, sportowego asa w rękawie. Jest nim GLA w rasowej wersji AMG. Podstawowa odmiana 35 AMG może pochwalić się mocą 306 KM, ale topowa wersja AMG 45S rzuca na asfalt pokaźne stado 421 KM. Tak mocne auto rozpędza się do 100 km/h w około 4 sekundy!
Q3 znacząco ułatwia wybór jednostki napędowej
Osoby odpowiedzialne za specyfikację Audi Q3 na polskim rynku znacząco uprosiły wybór dotyczący jednostki napędowej. W ofercie znajdują się tylko 150-konne 1.5 TFSI lub 245-konne 2.0 TFSI oraz 150- lub 200-konne 2.0 TDI. Większej ilości opcji brak. Chyba, ze szukasz zdecydowanie sportowych wrażeń. Wtedy z odsieczą przychodzi odmiana RS Q3 wyposażona w 5-cylindrowy (!) silnik o pojemności 2,5 litra oraz mocy 400 KM! Audi jako jedyne nie ma w ofercie wersji hybrydowej, co może nieco dziwić.
X1 jeździ jak na BMW przystało
Pomimo przedniego napędu BMW X1 nadal jeździ jak na prawdziwe BMW przystało. Samochód jest stworzony z myślą o kierowcy i daje dużą frajdę z jazdy. Układ kierowniczy jest bezpośredni, a zawieszenie sprężyste. Mocniejsze wersje posiadają napęd xDrive zwiększający nie tylko bezpieczeństwo, ale także przyczepność podczas dynamicznej jazdy. X1 chce się jeździć, a swoistą więź kierowcy z autem czuć już od pierwszego pokonanego kilometra.
GLA jest bardzo komfortowe
Mercedes-Benz GLA nie budzi tak sportowych skojarzeń. Crossover ze Stuttgartu jest typowym Mercedesem. Jego natura jest bardziej spokojna i wyważona. Samochód stawia na komfort i doskonale wywiązuje się z tego zadania. GLA jest dostojne w prowadzeniu. Nie kusi do szaleńczych manewrów i nie prowokuje do dynamicznej jazdy. Chyba, że wsiądziesz za kierownicę wersji sygnowanej logo AMG. Wtedy wszystko zmienia się jak za pomocą czarodziejskiej różdżki.
Q3 jest bardzo wyważone
Audi Q3 stara się być najbardziej wyważone. Łączy komfort podróży z przyjemnością prowadzenia. Układ kierowniczy wykazuje się duża precyzją, a zawieszenie charakteryzuje się przyjemną sprężystością. Nie jest jednak sportowo bezkompromisowe. Zupełnie inną parą kaloszy jest wersja RS Q3. Pięciocylindrowy silnik to jedyna tego typy konstrukcja na świecie, zapewniająca nie tylko świetne osiągi, ale także niepowtarzalne brzmienie!
Mniej niż 1 500 zł miesięcznie
Aby stać się posiadaczem jednego z opisywanych aut wystarczy mniej niż 1500 zł miesięcznie! Spośród przygotowanych przez nas ofert znaleźć można BMW X1, którego miesięczny koszt wyniesie około 1490 zł. Mercedesa GLA można mieć już za 1350 zł miesięcznie. Audi Q3 jest nieco droższe z miesięczną ratą wynoszącą niecałe 1600 zł! Spośród prezentowanych samochodów trudno jest wyłonić jednogłośnego zwycięzcę. Każde z prezentowanych aut oferuje bardzo dużo. Zarówno jeśli chodzi o przyziemne praktyczne cechy jak i ponadprzeciętne odczucia towarzyszące obcowaniu z produktem klasy premium. GLA, X1 czy Q3? Tutaj każdy wybór jest dobry!