Strona główna/Premiery/Slate: elektryk za 25 000 dolarów. Jak z Ikei

Slate: elektryk za 25 000 dolarów. Jak z Ikei

Redakcja moto.vehis.plAutor

Amerykański startup Slate Auto właśnie ujawnił swój pierwszy pojazd – kompaktowego elektrycznego pickupa w cenie już od 25 000 dolarów. To najtańszy nowy elektryczny samochód na rynku USA – i jedyny pickup w tej kategorii cenowej. Za projektem stoi m.in. Jeff Bezos. Czy ten projekt ma szansę podbić rynek?

Slayte Auto
Slayte Auto

Elektryczny pickup Slate Auto – co już wiemy?

Po latach działania w trybie "stealth mode", startup Slate Auto wreszcie ujawnił szczegóły dotyczące swojego pierwszego modelu. Kompaktowy elektryczny pickup ma kosztować w USA od 25 000 dolarów, czyli aż o 5 000 dolarów mniej niż najtańsze dostępne obecnie samochody elektryczne w USA – żaden z nich nie jest jednak pickupem.

Model bazowy będzie oferował zasięg do  240 km na jednym ładowaniu, dzięki akumulatorowi o pojemności 52,7 kWh. Dla tych, którzy oczekują więcej, Slate przewidział większą baterię 84,3 kWh, zapewniającą zasięg do ok. 386 km – jednak  cena tej wersji nie została jeszcze ujawniona.

Produkcja i dostawy: co, gdzie i kiedy?

Produkcja pojazdów rozpocznie się w 2026 roku w jeszcze nieujawnionej lokalizacji w regionie Środkowego Zachodu USA. Wybór tej lokalizacji ma strategiczne znaczenie – pozwoli uniknąć nowych amerykańskich ceł importowych. Dostawy mają ruszyć w ostatnim kwartale 2026 roku.

Slate Auto już teraz przyjmuje zwrotne depozyty w wysokości 50 dolarów od klientów zainteresowanych pickupem.

Prosty, tani, ale z potencjałem na personalizację

Elektryczny pickup Slate to minimalistyczny pojazd zaprojektowany z myślą o maksymalnym obniżeniu kosztów produkcji. Brak malowania (kolor szarości zawarty jest w materiale kompozytowych paneli nadwozia), brak kilku wersji wyposażeniowych, jeden model – wszystko po to, by uprościć produkcję i ograniczyć wydatki.

Brak lakierni i tłoczni metalu pozwolił zaoszczędzić nawet 350–500 milionów dolarów – przyznaje CEO firmy, Chris Barman. Cel? Produkcja nawet 150 000 pojazdów rocznie.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów

Brak ekranu? To nie wada, to styl życia

W środku próżno szukać dotykowego ekranu. Zamiast tego oferowane są uchwyty na smartfony i tablety, a obraz z kamery cofania pojawia się na prostym cyfrowym zestawie wskaźników przed kierowcą. Wersja podstawowa oferuje manualne szyby, które można przekształcić na elektryczne za pomocą dodatkowych akcesoriów.

Akcesoria DIY – zrób to sam

Choć pickup jest podstawowy, to oferuje ogromne możliwości personalizacji. Ponad 100 akcesoriów – od stylizacji kół, przez tapicerki, aż po konsole środkowe – będzie można zamontować samodzielnie lub w punkcie Slate. Co więcej, za ok. 5 000 dolarów dostępne będą dwa kluczowe zestawy modyfikacyjne:

  • zestaw przekształcający pickupa w dwuosobowego SUV-a,
  • zestaw zmieniający pojazd w fastbackowego użytkowego crossovera.

Wszystko w formie paczki, jak z IKEA – łącznie z koniecznością przymocowania tylnej klapy czy zamontowania klatki bezpieczeństwa z poduszkami powietrznymi dla tylnych pasażerów.

Parametry techniczne Slate Auto EV

  • Silnik: jeden, 150 kW (201 KM), napęd na tylną oś
  • Bateria: 52,7 kWh (zasięg 150 mil) / 84,3 kWh (zasięg 240 mil)
  • Ładowanie: AC do 11 kW, DC do 120 kW (standard NACS)
  • Waga własna: 1 633 kg
  • Ładowność: 650 kg
  • Zdolność holowania: 450 kg
  • Długość: 4 445 mm
  • Szerokość: 1 803 mm
  • Wysokość: 1 753 mm
  • Pojemność bagażnika przedniego (frunk): 198 litrów
  • Pojemność paki: 1 047 litrów


Dla młodych i dla flot

Slate Auto celuje zarówno w klientów indywidualnych, jak i flotowych. Młodsi konsumenci, bardziej otwarci na elektryfikację i personalizację, mają stanowić istotny segment odbiorców. Nieoficjalnie mówi się, że Amazon – który już korzysta z elektrycznych dostawczaków Riviana – może być jednym z klientów flotowych, co nie dziwi, biorąc pod uwagę powiązania Jeffa Bezosa z firmą.

Czy historia się powtarza?

Projekt Slate może budzić skojarzenia z innymi startupami, które próbowały wejść na rynek z niskokosztowym, lekkim autem. Przykładem może być V-Vehicles czy Think North America – obiecujące pomysły, które jednak nie przetrwały. Slate ma jednak coś, czego tamtym zabrakło: realistyczne podejście, koncentrację na jednym modelu i potężnego inwestora w tle.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10563 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: