Suzuki Vitara po raz pierwszy pojawiła się już w 1988 roku i produkowana była aż do roku 1997, stając się terenówką, którą śmiało określić można mianem kultowej. Następnie na rynek weszła Grand Vitara - model, który stracił już nieco pierwotny surowy klimat auta typowo terenowego i zbliżył się do segmentu SUV, wciąż zachowując jednak ponadprzeciętne zdolności do jazdy po bezdrożach. Do nazwy Vitara ponownie wrócono w 2014 roku, ale wtedy stało się coś, na co wielu fanów tego modelu patrzyło z niedowierzaniem - samochód został "miejskim SUVem", pozbawionym dzielności terenowej i trudno doszukać się w nim podobieństw do poprzedników. Do jakiej grupy klientów skierowane jest zatem nowe Suzuki Vitara? Postanowiliśmy się przekonać, biorąc na test auto, pod maską którego pracował silnik 1.4 BoosterJet o mocy 129 KM, połączony ze skrzynią manualną, układem mild hybrid oraz napędem na obie osie.
Historia marki Suzuki
Mało kto wie, ale marka Suzuki ma przeszło stuletnią historię, której początki sięgają 1909 roku. Wtedy jednak firma zajmowała się produkcją maszyn tkackich i niewiele miała wspólnego z motoryzacją. Poważne plany, by rozszerzyć działalność koncernu o sektor samochodowy, pojawiły się w 1937 roku, kiedy to skonstruowano pierwsze prototypy niewielkiego i przystępnego cenowo auta. Pomysły te musiały zostać zaniechane ze względu na wojnę i do branży motoryzacyjnej wrócono dopiero w 1952 roku - wtedy powstał motorower, pierwszy seryjnie produkowany pojazd marki Suzuki. Pierwszy samochód zaprezentowano z kolei 3 lata później i był to model Suzulight - drobne auto o mocy 16 KM.
Marka Suzuki kojarzona jest z samochodami terenowymi nie bez powodu. Wciąż jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli tej japońskiej marki jest Jimny, którego produkcję rozpoczęto w 1970 roku, a jego najnowszą odsłonę nadal można kupić w salonach. Kolejno modele Samurai, Vitara oraz Grand Vitara zapisały się na kartach historii off-roadu i do dziś są często spotykane na różnego rodzaju rajdach, wyprawach i zlotach. Taka renoma zobowiązuje i wypadałoby, żeby nowe Suzuki Vitara czerpało z wyrobionych wcześniej doświadczeń. Sprawdzenie, czy tak rzeczywiście jest, było ważnym punktem naszego testu.
Suzuki Vitara prezentuje zachowawczy styl projektowania, który mógłby obrazować definicję kompaktowych SUVów. Ten niepozorny wygląd sprawia, że Vitara nie rzuca się w oczy, ale jest to często spotykany samochód na polskich drogach. Co istotne, to jeden z nielicznych SUVów segmentu B, który występuje z napędem na cztery koła. W teorii zatem Suzuki Vitara książkowo wypełnia zadania stawiane przed SUVami - sprawdzi się jako auto rodzinne, zapewni uniwersalność w zróżnicowanych warunkach użytkowania i poradzi sobie w lekkim terenie. To nie takie oczywiste, ponieważ obecnie wiele modeli w podobnym segmencie jest uterenowionych tylko wizualnie i doceniamy, że konstruktorzy Suzuki nie zapomnieli, jakimi cechami powinien odznaczać się SUV. Napęd na obie osie to autorskie rozwiązanie Suzuki o nazwie AllGrip Select, a w jeździe po bezdrożach przyda się również wspomaganie zjazdu ze wzniesienia. Charakter SUVa podkreślają wyraźnie zaznaczone osłony nadkoli i solidne nakładki pod zderzakami.
Suzuki Vitara — opinie użytkowników
Suzuki Vitara obecnie dostępny jest w odmianie z miękką hybrydą (Vitara mild hybrid) lub z pełną hybrydą (Vitara strong hybrid). W obu przypadkach opinie użytkowników są w większości pozytywne i zdecydowana większość klientów deklaruje, że poleca zakup tego modelu. Wśród najczęściej wymienianych zalet znaleźć można bezawaryjność oraz niskie średnie zużycie paliwa, które oscyluje wokół wartości 6 l/100 km. Do tego chwalona jest przestronność wnętrza, niewielka masa oraz pozytywny stosunek ceny do jakości.
Nie najlepsze noty zbiera za to opcjonalna automatyczna skrzynia biegów, która tak naprawdę jest przekładnią zautomatyzowaną - jej obsługa niczym nie różni się od klasycznego "automatu", ale przełożenia zmienia mniej płynnie i nie zapewnia takiego komfortu jazdy jak konkurencyjne rozwiązania. Niska masa musi z czegoś wynikać i wynika chociażby z zastosowania cienkiej blachy karoserii. Na szczęście nie wpłynęło to na względy bezpieczeństwa i Vitara uzyskała najwyższą notę (5 gwiazdek) w testach Euro NCAP.
Suzuki Vitara nie rozczarowała tych, którzy świadomie podeszli do zakupu. To proste w obsłudze auto, stworzone z myślą o taniej i bezproblemowej eksploatacji. Widać to chociażby po zastosowanych multimediach - dostępny w wyższych pakietach wyposażenia interaktywny system multimedialny nie spodoba się miłośnikom nowych technologii, ponieważ zarządza tylko podstawowymi funkcjami i już na pierwszy rzut oka widać, że nie jest to najnowsze rozwiązanie. Działa za to łączność bezprzewodowa Bluetooth oraz połączenie z Android Auto i Apple CarPlay. Komputer pokładowy ma swój osobny niewielki ekran, ulokowany pomiędzy analogowymi zegarami.
Suzuki Vitara wybierana jest ze względu na wysoką praktyczność, której nie brakuje we wnętrzu. Użytkownicy doceniają obszerną kabinę i dużą ilość wolnej przestrzeni nad głową i na nogi pasażerów, także w drugim rzędzie. Suzuki Vitara to auto, które sprawdzi się w rodzinie, ze względu na spory bagażnik (z systemem podwójnej podłogi w bogatszych wersjach) i standardowy system mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX. Co ważne, Suzuki Vitara dobrze znosi próbę czasu, tapicerka siedzeń jest odporna na ślady zużycia, a jedynie na niektórych elementach z tworzywa sztucznego widać drobne zarysowania - na przykład na konsoli pomiędzy przednimi fotelami.
Suzuki Vitara pozbawiona jest poważnych wad konstrukcyjnych i trudno wskazać konkretne powtarzające się awarie i usterki. Pojawiają się narzekania na słabe wyciszenie wnętrza, które z czasem jeszcze się uwypukla przez odklejające się uszczelki w drzwiach przednich. Za nie do końca udaną można też uznać konstrukcję zawieszenia - na tył pojazdu trafiła prosta belka skrętna, która jest dość delikatna i jej uszkodzenie potrafi rozregulować geometrię tylnej osi.
Testy Suzuki Vitara
Do naszej redakcji na test trafiła Suzuki Vitara wyposażona w doładowany silnik benzynowy 1.4 BoosterJet - posiada on 4 cylindry i generuje 129 KM mocy oraz 235 Nm momentu obrotowego. Jednostka spalinowa wsparta została miękką hybrydą (mild hybrid), czyli układem z niewielkim silnikiem elektrycznym, którego podstawowym działaniem jest usprawnienie działania systemu start/stop, co przekłada się na obniżone zużycie paliwa. Osiągi są przeciętne - przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 10,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h.
Suzuki Vitara nie zachwyca dynamiką, ale w codziennym użytkowaniu mocy nie brakuje. Układ mild hybrid wspiera silnik spalinowy przy ruszaniu, więc start z miejsca i rozpędzenie się do prędkości około 50 km/h następuje żwawo. Turbosprężarka bez opóźnień podnosi dostępną moc i nie ma potrzeby, by wkręcać silnik na wysokie obroty. Vitara chęć do przyspieszania zachowuje też przy wyższych prędkościach i całkiem dobra elastyczność pozwala na sprawne wyprzedzanie. Manualna skrzynia biegów pracuje płynnie, jest łatwa do wyczucia, a drobne zastrzeżenia mieć można jedynie do długich skoków jej dźwigni.
Zawieszenie zostało miękko zestrojone, dzięki czemu Vitara gładko pokonuje nawet większe nierówności i leśna droga nie stanowi dla niej większego wyzwania. Amortyzatory posiadają spory skok, pracują cicho i skutecznie izolują kabinę od drgań - aż przyjemnie jeździ się po wyboistych trasach. Taka charakterystyka zawieszenia odbija się nieco na stabilności nadwozia, które odczuwalnie wychyla się na ostrzejszych zakrętach. Mimo to Vitara prowadzi się bezpiecznie, pewnie utrzymuje kontakt z nawierzchnią, bez oznak podsterowności i posłusznie trzyma się wyznaczonego pasa ruchu. Układowi kierowniczemu brakuje trochę precyzji i czuć, że ruch kierownicy przenoszony jest na przednie koła z pewnym luzem.
Suzuki Vitara może mieć na pokładzie rozbudowany napęd na cztery koła, który pojawił się w testowanym przez nas egzemplarzu. Napęd ten to konstrukcja Suzuki o nazwie AllGrip Select. Standardowo moc trafia na przednią oś, a za dołączanie tylnych kół odpowiada elektromagnetyczne sprzęgło wielopłytkowe. Rozdziałem siły napędowej pomiędzy osiami zarządza komputer pokładowy, który decyzję podejmuje na podstawie informacji z czujników skrętu, położenia przepustnicy i bierze pod uwagę także ewentualny poślizg kół.
Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy, a przełącznik napędu znajduje się na konsoli pomiędzy przednimi fotelami - gdyby umieszczono go nieco wyżej, jego obsługa byłaby wygodniejsza. Sygnalizacją załączonego trybu pracy zajmuje się ekran komputera pokładowego, który jasno pokazuje, z jakimi ustawieniami mamy aktualnie do czynienia. Podstawowym trybem jazdy jest "Auto", w którym całkowicie zdajemy się na automatykę - głównym celem jest wtedy oszczędzanie paliwa, napęd domyślnie trafia na przednie koła i tylko w razie potrzeby na moment załączany jest napęd 4x4. Tryb Sport zmniejsza ingerencję kontroli trakcji i szybciej uruchamia napęd wszystkich kół. Tryb Snow dba o to, by nie doszło do poślizgu kół i pomaga w ruszeniu na śliskiej nawierzchni. Tryb Lock zaprogramowany został z myślą o jeździe terenowej - rozdziela napęd pomiędzy osie w stosunku około 50/50 i przyhamowuje koła, które utracą kontakt z podłożem, symulując w ten sposób działanie klasycznych blokad mechanizmów różnicowych. Oprócz tego ważnym wsparciem jest wspomaganie zjazdu ze wzniesienia - system sam dostosuje tempo zjazdu, żeby uzyskać jak najmniejszą prędkość, nie doprowadzając jednocześnie do zblokowania kół.
Suzuki Vitara okazuje się być całkiem dzielnym autem w terenie, o ile będziemy pamiętać, że mamy do czynienia z SUVem, a nie z typową terenówką. Geometria nadwozia - prześwit, kąty natarcia oraz zejścia - nie została ukształtowana z myślą o jeździe po bezdrożach i przy większych koleinach lub wzniesieniach łatwo coś uszkodzić. Napęd za to radzi sobie w kopnym i grząskim podłożu tak długo, jak auto jest w ruchu. Gdy się zatrzymamy, to ponowne ruszenie nie będzie takie proste - system kontroli trakcji, nawet uśpiony, hamuje koła i nie pozwala im się odpowiednio napędzić, by wykopać się z piasku czy błota. Silnik zaczyna się dławić, a próba gwałtownego ruszenia mocno nadwyręża sprzęgło.
Niskie zużycie paliwa to niewątpliwy atut, którym może się pochwalić Suzuki Vitara. Spalanie w mieście to około 7 l/100 km, a poza obszarem zabudowanym da się osiągnąć wyniki poniżej 5 l/100 km. Średnie zużycie paliwa na autostradzie to rozsądne 8 l/100 km. Bak mieści 47 litrów benzyny, więc zasięg na jednym tankowaniu w cyklu mieszanym to ponad 700 km.
Suzuki Vitara — design i wygląd zewnętrzny
Suzuki Vitara od momentu premiery przeszła tylko delikatny lifting w 2018, a mimo to wciąż wygląda świeżo - klasyczna sylwetka i stonowany projekt wcale nie zamierzają się zestarzeć. W ofercie nie zabrakło ciekawych wariantów kolorystycznych, w tym również malowań dwukolorowych. Plastikowe osłony nadkoli uchronią lakier przed szkodami parkingowymi i dodają nieco charakteru. Elegancję podnoszą chromowane listwy, którymi ozdobiona została osłona chłodnicy. Reflektory LED z charakterystycznym niebieskim paskiem prezentują się nowocześnie, podobnie jak LEDowe tylne lampy. Tył pojazdu zdobi srebrna osłona pod zderzakiem, a w bocznej części zastosowano wyraźne przetłoczenie. Całościowo Vitara nadal może się podobać i nie widać, że jej projekt ma już 9 lat.
Wnętrze i wyposażenie Suzuki Vitara
Wnętrze koresponduje ze stylem projektowania, jaki zastosowano w przypadku nadwozia - jest minimalistycznie, ale przy tym gustownie. Pierwsze, co rzuca się w oczy w testowanym przez nas aucie, to tapicerka siedzeń wykonana ze skóry syntetycznej - wzór siatkowy z grubymi przeszyciami sprawia świetne wrażenie. Ogólna jakość wykonania kokpitu jest typowa dla standardów segmentu B - zastosowano głównie tworzywa sztuczne, ale wszystko zostało spasowane nad wyraz solidnie i dokładnie.
Przednie fotele zapewniają naturalną pozycję i przyzwoite trzymanie boczne, jednak brakuje im regulacji podparcia odcinka lędźwiowego. Pudełkowate nadwozie skutkuje świetną przestronnością wnętrza i przestrzeni jest wystarczająco w każdym kierunku. W drugim rzędzie nisko poprowadzona podłoga daje sporo miejsca na nogi pasażerów, ale wysunięty tunel środkowy pozwoli wygodnie tu podróżować raczej dwóm osobom. Bagażnik mieści 362 litry w standardowym ustawieniu, a składane oparcie tylnej kanapy pozwoli zwiększyć przestrzeń ładunkową do 1119 litrów. Wraz z tylną klapą unosi się półka bagażnika, co jest wygodne i pozwala bez problemów zapakować się pod sam dach. W kufrze znajdziemy też haczyki na zakupy, gniazdo "do zapalniczki" i osobne oświetlenie bagażnika. Duże powierzchnie szyb i wysoka pozycja za kierownicą sprawiają, że widoczność jest świetna. Spore lusterko wsteczne gwarantuje odpowiednią widoczność za pojazdem, więc kamera cofania jest raczej miłym dodatkiem, a nie koniecznością.
Centrum dowodzenia stanowi 7-calowy wyświetlacz dotykowy, którym obsługiwany jest interaktywny system multimedialny. Najlepiej wykorzystać go do połączeń z Android Auto lub Apple CarPlay - w obu przypadkach ekran pracuje bez zastrzeżeń, nawet płynniej niż w niektórych modelach pozycjonowanych znacznie wyżej. Łączność bezprzewodowa Bluetooth zapewnia wyraźne prowadzenie rozmów i słuchanie ulubionej muzyki. Zastosowane tu głośniki szerokopasmowe nie zachwycają jakością dźwięku, ale grają czysto i donośnie. Suzuki Vitara, jaką otrzymaliśmy na test, skonfigurowana została w niemal najwyższej wersji wyposażenia Elegance. W jej skład wchodzi między innymi system kluczyka elektronicznego, kamera cofania, tempomat adaptacyjny, kierownica z przyciskami sterowania radiem czy czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Ponadto wersja Elegance zawiera pakiet zimowy, który wnosi podgrzewane fotele przednie i dodatkowy nawiew na nogi pasażerów z tyłu.
Suzuki Vitara posiada też bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa, w tym:
- Dual Sensor Brake Support (układ reagowania przedkolizyjnego z czujnikiem laserowym)
- LPD (Lane Departure Prevention - asystent przeciwdziałanie zjeżdżaniu z pasa ruchu)
- LPW (Lane Departure Warning - asystent ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu)
- TSR (Traffic Sign Recognition – rozpoznawanie znaków drogowych)
- Hill Descent Control (wspomaganie zjazdu ze wzniesienia)
- Hill Hold Control (wspomaganie ruszania na wzniesieniu)
- System ostrzegania o awaryjnym hamowaniu
- Bezpieczny pedał hamulca i sprzęgła (zapadające się w przypadku zderzenia czołowego)
Suzuki Vitara — dane techniczne
Suzuki Vitara jest typowym przedstawicielem SUVów segmentu B, a dokładne wymiary to: 4175 mm długości, 1775 mm szerokości oraz 1610 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2500 mm, a prześwit ustalono na poziomie 185 mm. Masa własna pojazdu waha się od 1075 kg do 1315 kg - w zależności od wersji modelu. Średnica zawracania wynosi 10,4 metra i to dobry wynik w tym segmencie.
Obecnie Vitara dostępna jest z dwoma wariantami napędowymi. Testowany przez nas doładowany silnik 1.4 BoosterJet oferuje 129 KM mocy, 235 Nm momentu obrotowego i sprzężony jest z instalacją mild hybrid. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 9,5 sekundy z napędem na przód i 10,2 sekundy z napędem 4x4. Prędkość maksymalna to z kolei 190 km/h. Średnie zużycie paliwa według procedury WLTP jest w zakresie od 5,4 l/100 km do 6,5 l/100 km. Motor 1.4 BoosterJet na ten moment w cenniku widnieje wyłącznie z manualną skrzynią biegów.
Drugi wariant do wyboru tu Suzuki Vitara Strong Hybrid, czyli pełna klasyczna hybryda. Jej podstawę stanowi wolnossący silnik benzynowy 1.5, który wsparty został silnikiem elektrycznym. Napęd przekazywany jest przez 6-biegową skrzynię zautomatyzowaną AGS i może trafiać na przednie lub na wszystkie cztery koła. Pokładowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,84 kWh pozwoli w trybie elektrycznym przejechać kilkaset metrów. Moc całego układu to 116 KM, a osiągnięcie 100 km/h zajmuje 12,7 sekundy w wersji z napędem na przód i 13,5 sekundy w odmianie 4x4. Prędkość maksymalna ograniczona została do 180 km/h. Osiągi są więc nieco gorsze niż w przypadku silnika 1.4 BoosterJet, ale za to możemy liczyć na niższe spalanie, które według WLTP wynosi od 5,3 l/100 km do 5,8 l/100 km. Na papierze różnice co prawda są nieznaczne, ale w realnej jeździe będzie to bardziej odczuwalne.
Zalety Suzuki Vitara jako samochodu miejskiego
Suzuki Vitara to dobry wybór, jeśli poszukujemy uniwersalnego samochodu, który sporo czasu spędzi w miejskiej aglomeracji. Kompaktowe wymiary, foremna bryła nadwozia, wysoka pozycja za kierownicą i duże szyby skutkują świetną widocznością i łatwo wyczuć każdy kraniec pojazdu. Do tego czujniki parkowania i kamera cofania, które pojawiają się w wyższych wersjach wyposażenia, ułatwiają parkingowe manewrowanie. Niskie zużycie paliwa nawet w dużych korkach oraz wsparcie nowoczesnych systemów asystujących to kolejne zalety, które warto wymienić. Suzuki Vitara przez większość użytkowników jest właśnie w takich warunkach użytkowana, o czym świadczy też to, że na rynku wtórnym tylko mniej więcej co czwarty egzemplarz posiada napęd na wszystkie koła.
Suzuki Vitara — wybór wersji i pakietów wyposażenia
Suzuki Vitara dostępna jest w dwóch odmianach napędowych, a tańszą z nich jest ta z silnikiem 1.4 BoosterJet, której ceny z rocznika 2023 rozpoczynają się od 95 900 zł za wersję wyposażenia Comfort Plus, w ramach której otrzymujemy m.in. automatyczną klimatyzację, centralny zamek, tempomat adaptacyjny, tylne lampy i reflektory LED, komunikację Bluetooth i pakiet systemów asystujących kierowcę. Ceny wariantu z napędem 4x4 zaczynają się od 112 900 zł, ale wtedy też będzie to już lepiej wyposażona odmiana Premium, w której skład wchodzi dodatkowo na przykład 7-calowy ekran dotykowy, pakiet zimowy, pakiet oświetlenie (podświetlenie miejsca na nogi z przodu oraz półeczki dolnej, osłony przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami), środkowy podłokietnik ze schowkiem, bagażnik z systemem podwójnej podłogi, oświetlenie bagażnika, kamera cofania, pokryta skórą kierownica z przyciskami do sterowania tempomatem, elektrycznie regulowane szyby. Wyższe pakiety wyposażenia dodają opcje takie jak nawigacja, system kluczyka elektronicznego, czujniki parkowania czy lepsze nagłośnienie.
Suzuki Vitara Strong Hybird jest droższa i kosztuje przynajmniej 114 900 zł z pakietem wyposażenia Premium. Za napęd na wszystkie koła dopłaca się 12 000 zł, a w standardzie jest automatyczna skrzynia biegów. Na stronie producenta regularnie pojawiają się różnego rodzaju promocje i wyprzedaże aut z poprzednich roczników - my podaliśmy bieżące ceny, bez żadnych rabatów. Suzki Vitara objęta jest 3-letnią gwarancją mechaniczną, a do tego jest możliwość wykupienia ubezpieczenia kosztów napraw na kolejne 2 lata. Sprawdź ofertę na leasing Suzuki Vitara w VEHIS.
Tekst i zdjęcia: Michał Borowski