Rynek nowych samochodów w Polsce urósł w ubiegłym roku o 13 procent. A jak się miał import używanych aut? Też się zwiększył. Łącznie w całym 2023 roku import ten wyniósł 805 775 aut, co oznacza wzrost w skali roku o 4,3%. Pomijając 2022 rok (pandemia), tak relatywnie niewielki rezultat odnotowano ostatnio w 2014 roku (807 tys. sztuk).
Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 736 838 sztuk - stanowią samochody osobowe, których liczba rejestracji wzrosła o 4,4%. Ubiegłoroczny import samochodów użytkowych - 68 937 sztuk - jest o 3,2% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Jak informuje nas Instytut Samar średni wiek aut sprowadzonych w 2023 roku wyniósł 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,13 roku), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do 14 lat (13,91 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmieniło. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault.
W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera walczyły trzy auta - Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wyniosła 563 sztuki).
W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane były samochody do Polski (źródło: Samar):
1. Niemcy – 422 293 szt. (1,6%)
2. Francja – 93 246 szt. (-4,8%)
3. Belgia – 56 848 szt. (14,5%)
4. Stany Zjednoczone – 46 066 szt. (19,4%)
5. Holandia – 42 934 szt. (7,7%)
6. Szwecja – 25 004 szt. (34,7%)
7. Włochy – 22 656 szt. (2,4%)
8. Dania – 20 097 szt. (13,4%)
9. Austria – 20 045 szt. (-0,4%)
10. Szwajcaria – 18 991 szt. (0,8%)
11. Norwegia – 6 501 szt. (39,7%)
12. Kanada – 5 237 szt. (5,1%)
13. Czechy – 4 360 szt. (23,2%)
14. Wielka Brytania – 3 829 szt. (-5,3%)
15. Finlandia – 3 167 szt. (22,4%)
16. Luksemburg – 2 902 szt. (3,1%)
17. Hiszpania – 2 178 szt. (-6,4%)
18. Litwa – 1 716 szt. (60,1%)
19. Japonia – 1 459 szt. (12,1%)
20. Słowacja – 1 057 szt. (30,7%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych samochodów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4%. Wysokie wskaźniki wzrostu wykazały kraje skandynawskie, które są w czołówce rynków z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+39,7%), Szwecja (+34,7%) czy Finlandia (+22,4%), ale też Słowacja (+30,7%) czy Czechy (+23,2%). Rekordowe tempo wzrostu odnotował import z Litwy - 60,1%