Volkswagen, największy producent samochodów naszych zachodnich sąsiadów, ogłosił plany zamknięcia trzech zakładów produkcyjnych w Niemczech, co ma doprowadzić do masowych zwolnień pracowników. Decyzja jest podyktowana koniecznością redukcji kosztów o 10 miliardów euro, co ma pomóc marce przetrwać trudny okres przejścia na produkcję pojazdów elektrycznych.
Volkswagen zmaga się z wysokimi kosztami pracy i energii, a także rosnącą konkurencją na europejskim rynku pojazdów elektrycznych, szczególnie z producentami z Chin, którzy oferują tańsze alternatywy. Firma zmuszona była również do zakończenia umowy gwarantującej zatrudnienie do 2029 roku, która obowiązywała od lat 90.
Problemy Volkswagena wpisują się w szerszy kryzys, który dotyka również inne niemieckie marki motoryzacyjne, takie jak BMW i Mercedes-Benz. Branża ta boryka się z gwałtownym wzrostem kosztów produkcji, potrzebą inwestycji w infrastrukturę elektryczną i niepewnym popytem na pojazdy elektryczne, szczególnie na rynku europejskim.
Ponadto niemieckie firmy muszą konkurować z dynamicznie rozwijającym się przemysłem chińskim, który oferuje tańsze samochody elektryczne, często przy wsparciu rządu. Czy cła na takie samochody coś zmienią? O tym przekonamy się niebawem.
Tymczasem niemieckie związki zawodowe wyraziły sprzeciw wobec planów Volkswagena, argumentując, że zarząd nie podejmuje wystarczających działań, by zapewnić firmie stabilność i rentowność w przyszłości. Pomimo trudnej sytuacji, trwają negocjacje między zarządem a związkami, a w przypadku braku porozumienia mogą zostać zorganizowane strajki ostrzegawcze
Decyzja Volkswagena jest częścią szerszego trendu, który obrazuje zmiany i wyzwania przed europejską branżą motoryzacyjną, w której walka o redukcję kosztów i dostosowanie się do transformacji elektrycznej staje się coraz bardziej zacięta.
Poniżej oficjalne informacje Volkswagena
„Nasze wyniki po dziewięciu miesiącach 2024 roku odzwierciedlają trudne otoczenie rynkowe i podkreślają znaczenie realizacji programów wydajności, które wprowadziliśmy w całej Grupie. Marka Volkswagen odnotowała marżę operacyjną w wysokości zaledwie dwóch procent po dziewięciu miesiącach. Podkreśla to pilną potrzebę znacznej redukcji kosztów i zwiększenia wydajności. Nasza dynamika produktowa daje nam pewność siebie. Znacznie większa liczba zamówień w Europie Zachodniej w trzecim kwartale rok do roku jest świadectwem naszej wzmocnionej oferty produktowej, od samochodów z silnikami spalinowymi po hybrydy i pojazdy w pełni elektryczne, i zapewnia wiatr w plecy na ostatni kwartał” - powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen.
Najważniejsze liczby
Przychody ze sprzedaży w trzech kwartałach 2024 r. wyniosły 237,3 mld euro; (w tym samym okresie 2023 r.: 235,1 mld euro) - Przychody ze sprzedaży Grupy nieznacznie wzrosły w ujęciu rok do roku dzięki wzrostowi w obszarze usług finansowych. Przychody ze sprzedaży w sekcji motoryzacyjnej były o 1% niższe niż w roku poprzednim ze względu na niższe wolumeny.
Wynik operacyjny w trzech kwartałach 2024 r. wyniósł 12,9 mld euro, 21% poniżej wyniku z dziewięciu miesięcy 2023 r. (16,2 mld euro); rentowność operacyjna sprzedaży na poziomie 5,4% - Wynik operacyjny pod wpływem wyników grupy marek Core i znacznych kosztów restrukturyzacji, które wyniosły 2,2 mld euro, głównie w grupach marek Core i Progressive, a także wyższych kosztów stałych i wydatków na wprowadzenie nowych produktów; bazowa marża operacyjna na poziomie 6,5%.
Przepływy pieniężne netto w Dywizji Automotive wyniosły w trzech kwartałach 2024 roku 3,3 mld euro (w tym samym okresie rok wcześniej 4,9 mld euro) - Przepływy pieniężne netto za 9 miesięcy 2024 r. były o 34% niższe w porównaniu z rokiem ubiegłym; solidne przepływy pieniężne netto za trzeci kwartał 2024 r. wspierane przez uwolnienie kapitału obrotowego.
Sprzedaż samochodów wyniosła w ciągu trzech kwartałów 6,5 mln sztuk, to spadek o 4% w porównaniu do tego samego okresu 2023 r. - Wzrost sprzedaży pojazdów w Ameryce Północnej (+4%) i Ameryce Południowej (+16%) pozwolił w dużej mierze zrównoważyć spadki w Europie Zachodniej (-1%), a zwłaszcza w Chinach (-12%).
Portfel zamówień na nowe samochody w Europie Zachodniej wzrósł o 9% w porównaniu do tego okresu w 2023 r. - Nowe modele zostały dobrze przyjęte na rynku, silna dynamika w III kwartale w Europie Zachodniej z 27% wzrostem zamówień rok do roku.