Strona główna/Wiadomości/Wstrząs w światku motoryzacyjnym! Luca de Meo rezygnuje z Renault. A dał mu przecież drugie życie

Wstrząs w światku motoryzacyjnym! Luca de Meo rezygnuje z Renault. A dał mu przecież drugie życie

Redakcja moto.vehis.plAutor

Wstrząs w światku motoryzacyjnym! Luca de Meo, architekt cudownego odwrócenia losów Renault, ogłosił wczoraj rezygnację ze stanowiska CEO. Po pięciu latach walki, która przywróciła francuskiemu gigantowi rentowność i wizję przyszłości, Włoch postanowił… przesiąść się w świat luksusu. Czy to koniec pewnej epoki?

Luca de Meo. Fot. Renault
Luca de Meo. Fot. Renault

Nagle, ale nie bez powodu

De Meo opuści Renault 15 lipca 2025 r. Oficjalny powód? „Nowe wyzwania poza branżą motoryzacyjną”. Nieoficjalnie? Francuski dziennik Le Figaro ujawnił, że Włoch ma objąć ster Kering – giganta luksusu (do marek Kering należą m.in. Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga i Alexander McQueen) . To szokujący zwrot w karierze człowieka, który całe życie poświęcił samochodom.

„Prowadzenie Renault było przywilejem. To przygoda życia. Ale nadchodzi moment, gdy wiesz: misja jest zakończona” – powiedział de Meo w pożegnalnym oświadczeniu. To drugi exodus ważnego  szefa w Europie: pół roku temu z Stellantisa odszedł Carlos Tavares

Od zgliszcz do rekordów

Gdy de Meo dołączał do Renault w 2020 r., firma tonęła: rekordowe straty po pandemii, rozchwiany sojusz z Nissanem, brak wizji. Jego odpowiedzią była „Renaulution” – plan w trzech aktach:

  1. Resurrección: Drastyczne cięcia kosztów (m.in. redukcja zatrudnienia i mocy produkcyjnych).
  2. Renovación: Restrukturyzacja sojuszu z Nissanem + rewolucja elektryczna (marki Ampere, Alpine).
  3. Revolución: Przestawienie Renault na 100% elektryków w Europie do 2030 r.


Dlaczego Kering?

De Meo odjeżdża w momencie szczytowej formy Renault. Ale Kering to nie przypadkowy cel. Francuski koncern (kontrolowany przez rodzinę Pinault) tonie w długach (10,5 mld euro!). Jego akcje w ostatnich dwóch latach spadły o 60%.  De Meo nie ma doświadczenia w modzie, ale ma coś, czego Kering desperacko potrzebuje: dowiódł, że potrafi wskrzeszać marki. W Fiacie ożywił „pięćsetkę”, w Volkswagenie stworzył Cuprę, w Renault – Alpine.

de Meo stworzył Cupręde Meo stworzył Cuprę

Wyprzedaż rocznika 2024

Co dalej z Renault?

Jean-Dominique Senard (prezes rady nadzorczej) uspokaja: „Mamy silny zespół i strategię na kolejne lata”. Ale wyzwania są ogromne: wojna celna USA/EU (taryfy Trumpa na auta z Europy), nawałnica chińskich elektryków.

De Meo to „człowiek renesansu”: mówi 5 językami, wykłada na SDA Bocconi, napisał książkę o motoryzacji. Jego styl? Połączenie wizjonerstwa i pragmatyzmu – dziedzictwo szkoły Sergio Marchionne, pod którego skrzydłami zaczynał w Fiacie.

Luca de Meo podczas prezentacji Fiata LineaLuca de Meo podczas prezentacji Fiata Linea

„Jego największa zasługa? Sprawił, że Renault znów stało się francuską dumą, nie kompleksem” – podsumowuje dziennikarz L’Argus.

Czego komentujący sprawę dziennikarze życzą de Meo w Kering? By Gucci stało się tym, czym Fiat 500 – symbolem odrodzenia. A Renault? By nie zapomniało, kto dał mu drugie życie.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10063 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: