Historia motoryzacji. Fiat panda 4x4
Historia Pandy 4x4 rozpoczyna się w 1983 roku, trzy lata po oficjalnym debiucie zaprojektowanego przez Giorgetto Giugiaro modelu, czyli słynnego kompaktowego, dwudrzwiowego hatchbacka z napędem na przednie koła.

Steyr-Puch dostał zlecenie
Na fali sukcesu Pandy, Fiat postanowił wprowadzić na rynek wersję z napędem na cztery koła. W 1983 roku Fiat zwrócił się do Steyr-Puch, austriackiej firmy specjalizującej się w napędach na cztery koła, aby przekształciła samochód miejski w mały, lekki samochód terenowy.
Napęd 4x4. Prosty i solidny
Fiat panda 4x4
Stworzony dla Pandy system 4x4 był prosty i solidny: wystarczyło pociągnąć specjalną dźwignię umieszczoną na tunelu, aby zapewnić napęd tylnym kołom bez wsparcia centralnego mechanizmu różnicowego. Stąd zalecenie, aby włączać go tylko na nawierzchniach o niskiej przyczepności i przy niskiej prędkości.
Z Steyr do Termini Imerese
Produkcja odbywała się w dwóch etapach: w Austrii powstawała kompletna skrzynia biegów (sprzęgło, skrzynia biegów, podzielony na trzy części wał napędowy, tylna oś z mechanizmem różnicowym i hamulce), którą następnie wysyłano do fabryki Fiata w Termini Imerese, gdzie montowana była bezpośrednio w samochodzie.
Cecha charakterystyczna: „primina”
Kolejną cechą modelu z napędem na wszystkie koła była pięciobiegowa skrzynia biegów, której cechą charakterystyczną była tak zwana „primina” czyli pierwsze przełożenie na tyle krótkie, że pozwalało na dosyć łatwe pokonywanie nawet najtrudniejszych wzniesień.
48 koni mechanicznych
Wyposażona w silnik o pojemności 965 cm³ i mocy 48 KM, którego pojemność skokowa została później zwiększona do 1108 cm³, Panda 4x4 była pierwszym samochodem miejskim z poprzecznie umieszczonym silnikiem i napędem na cztery koła.
740 kg. wagi
Oprócz napędu na cztery koła, nowy samochód charakteryzował się minimalnym prześwitem wynoszącym około 18 cm, masą własną wynoszącą zaledwie 740 kg i bardzo dobrymi kątami terenowymi, które pozwalały mu pokonywać nachylenia równe prawie 50%.
Wersje specjalne
Oprócz wersji „podstawowej” oraz wersji „S” Pandy 4x4, na przestrzeni lat pojawiły się różne wersje wyposażenia, w tym Trekking, Country Club (wersja wyposażona w inklinometr w desce rozdzielczej, który mierzył kąt nachylenia pojazdu) oraz limitowana edycja Panda 4x4 Sisley ze specjalnie wykończonym wnętrzem i bogatym wyposażeniem standardowym.
Nowa generacja Pandy 4x4
Podczas zorganizowanego dla mediów wydarzenia o nazwie Grande Panda Hybrid Media Drive, Fiat zaprezentował nowy koncepcyjny model Grande Panda 4x4, który jest bezpośrednim spadkobiercą Pandy 4x4 z lat 80. Wszystko o tym prototypie przeczytasz TUTAJ.