Historia Pandy 4x4 rozpoczyna się w 1983 roku, trzy lata po oficjalnym debiucie zaprojektowanego przez Giorgetto Giugiaro modelu, czyli słynnego kompaktowego, dwudrzwiowego hatchbacka z napędem na przednie koła.
Na fali sukcesu Pandy, Fiat postanowił wprowadzić na rynek wersję z napędem na cztery koła, która oferowała bardzo dobre właściwości terenowe. Dlatego właśnie w 1983 roku koncern z Turynu zwrócił się do austriackiej firmy Steyr-Puch, lidera w sektorze napędów na cztery koła, która przekształciła ten samochód miejski w mały, lekki pojazd terenowy.
Stworzony dla Pandy system 4x4 był prosty i solidny: wystarczyło pociągnąć specjalną dźwignię umieszczoną na tunelu, aby zapewnić napęd tylnym kołom bez wsparcia centralnego mechanizmu różnicowego. Stąd zalecenie, aby włączać go tylko na nawierzchniach o niskiej przyczepności i przy niskiej prędkości.
Produkcja odbywała się w dwóch etapach: w Austrii powstawała kompletna skrzynia biegów (sprzęgło, skrzynia biegów, podzielony na trzy części wał napędowy, tylna oś z mechanizmem różnicowym i hamulce), którą następnie wysyłano do fabryki Fiata w Termini Imerese, gdzie montowana była bezpośrednio w samochodzie.
Kolejną ciekawostką Pandy 4x4 była pięciobiegowa skrzynia biegów, której cechą charakterystyczną była tak zwana „primina” czyli pierwsze przełożenie na tyle krótkie, że pozwalało na dosyć łatwe pokonywanie nawet najtrudniejszych wzniesień.
Wyposażona w silnik o pojemności 965 ccm i mocy 48 KM, którego pojemność skokowa została później zwiększona do 1108 ccm, Panda 4x4 była pierwszym samochodem miejskim z poprzecznie umieszczonym silnikiem i napędem na cztery koła.
Fiat Panda 4x4 charakteryzował się minimalnym prześwitem wynoszącym około 18 cm, masą własną wynoszącą zaledwie 740 kg i doskonałymi kątami terenowymi, które pozwalały mu pokonywać nachylenia równe prawie 50%.
***
Aby uczcić Pandę 4x4, zespół działu Heritage Stellantis przygotował wideo przypominający najbardziej ekscytujące wyczyny krążącej po całym świecie ikony Fiata.