Strona główna/Wiadomości/Najbardziej niezawodne samochody i te trochę gorsze

Najbardziej niezawodne samochody i te trochę gorsze

Redakcja moto.vehis.plAutor

Niemiecki automobilklub ADAC, największa organizacja motoryzacyjna w Europie, co roku publikuje tzw. Indeks Niezawodności, który dla wielu jest wskazówką przed zakupem auta używanego. Raport za rok 2024, oparty na ponad 3,5 miliona interwencji pomocy drogowej, analizuje 156 modeli z 20 marek w wieku od 3 do 10 lat, zarejestrowanych w Niemczech w liczbie co najmniej 7 tysięcy egzemplarzy. Jakie auta wypadły najlepiej, a które zawodzą najczęściej?

Fot. ADAC
Fot. ADAC

Jak powstaje Indeks Niezawodności ADAC?

ADAC ocenia niezawodność na podstawie liczby wezwań pomocy drogowej na 1000 zarejestrowanych pojazdów. Im niższy wskaźnik, tym lepsza niezawodność. W 2023 roku (z tego okresu pobierane były dane do raportu 2024) najczęstszą przyczyną interwencji były problemy z akumulatorem (ok. 45% przypadków), a także usterki silnika, osprzętu i elektroniki. Raport obejmuje różne segmenty – od aut miejskich po vany – i uwzględnia modele z lat 2014–2021.

Najbardziej niezawodne samochody według ADAC

Samochody miejskie

W segmencie najmniejszych samochodów królują japońskie i niemieckie marki. Suzuki Ignis (3,7–8,1 awarii na 1000 pojazdów) oraz Toyota Aygo (10,7–12,0) to liderzy w kategorii aut miejskich. Ich prostota konstrukcyjna i trwałość sprawiają, że są dobrym wyborem na krótkie trasy. W segmencie B bryluje Audi A1 (3,4–6,0) oraz Mazda 2 (5,9–6,2). Warto zwrócić uwagę na Suzuki Vitarę i Skodę Fabię, które również osiągnęły niskie wskaźniki awaryjności (ok. 12,0–14,0).

Kompakty i SUV-y

W klasie kompaktowej prym wiodą BMW serii 1 (4,4) oraz Audi Q3 i Q2 (5,3–5,4). Budżetowe modele, takie jak Skoda Rapid (5,4) czy Mitsubishi ASX (5,5), również wypadły bardzo dobrze, co pokazuje, że cena nie zawsze idzie w parze z awaryjnością. Wśród kompaktowych SUV-ów wyróżnia się Dacia Duster, która unika poważnych usterek, oraz Renault Captur w nowszych rocznikach. Elektryczne modele, jak Volkswagen ID.3, także notują dobre wyniki.

Klasa średnia i wyższa

W segmencie średnim i wyższym dominują niemieckie marki. BMW X3 (4,4), Audi A4 (4,9) i BMW serii 3 (6,0) to liderzy niezawodności. Volkswagen Passat i Skoda Octavia (ok. 10,4–11,5) również wypadły dobrze, szczególnie dla osób szukających rodzinnych aut w rozsądnej cenie. W klasie wyższej BMW X5 (5,9) i Audi A6 (6,5) potwierdzają jakość premium, a Volkswagen Touareg (2,7–15,4) utrzymuje się w czołówce w segmencie aut drogich.

Najbardziej awaryjne samochody według ADAC

Niestety, nie wszystkie modele mogą pochwalić się niezawodnością. Oto auta, które w raporcie ADAC 2024 wypadły najgorzej:

Małe auta

W segmencie najmniejszych samochodów rozczarowują Hyundai i10 (23,6), Smart Fortwo (29,1) i Smart Forfour (30,3). Wysokie wskaźniki awarii wynikają często z problemów z akumulatorem i elektroniką.

Samochody miejskie

W klasie miejskiej najsłabiej wypadły Opel Mokka (20,4), Toyota Yaris (21,3) i Opel Meriva (30,6). Szczególnie zaskakuje Yaris, który w powszechnej opinii uchodzi za niezawodny, ale w starszych rocznikach (np. 2014) boryka się z usterkami akumulatora.

Kompakty

W segmencie kompaktowym najgorzej oceniono Peugeot 308 (27,4), Toyota C-HR (29,2) i Renault Megane (30,1). Problemy obejmują nie tylko akumulatory, ale także hamulce ręczne, świece zapłonowe i rozruszniki.

Klasa średnia

W klasie średniej źle wypadły Opel Insignia (37,1), Ford S-Max (37,8) i Toyota RAV4 (38,8). Insignia boryka się z problemami elektroniki, silnika i filtrów DPF, co potwierdzają także doniesienia o niedawnych akcjach przywoławczych Forda związanych z filtrami DPF.

Vany

Wśród vanów najsłabsze wyniki zanotowały Peugeot Expert/Opel Vivaro/Zafira Life/Fiat Scudo (22,6), Renault Trafic (16,3) i Volkswagen Transporter (14,2). Te modele często cierpią jednak z powodu intensywnej eksploatacji i zaniedbań serwisowych.

Chińskie SUVy dostępne od ręki

Raport ADAC istotny w… Polsce

Choć raport ADAC jest cenny, według nas nie jest pozbawiony wad. Skupia się na unieruchomieniach pojazdu, co może zawyżać wyniki modeli z problemami akumulatora, np. Toyoty C-HR. Z drugiej strony, marki takie jak Audi czy BMW konsekwentnie osiągają wysokie noty, co potwierdza ich jakość. Warto też pamiętać, że raport dotyczy rynku niemieckiego, ale w Polsce, gdzie w 2024 roku sprowadzono ponad 500 tysięcy używanych aut z Niemiec, wyniki te są niezwykle istotne.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 9936 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: