Nissan R32 GT-R, znany również jako „Godzilla”, to jeden z najbardziej kultowych samochodów w historii motoryzacji. Model ten, produkowany przez Nissana w latach 1989–1994, zrewolucjonizował świat sportowych samochodów dzięki zaawansowanej technologii, doskonałym osiągom i wyjątkowemu charakterowi. Kilka dni temu, podczas Tokyo Auto Salon Nissan zaprezentował unikalny projekt, który łączy tę klasykę motoryzacji z najnowszymi technologiami. Prototyp elektrycznego R32 GT‑R to wizja przyszłości jednego z najbardziej kultowych modeli w historii motoryzacji.
Historia i geneza
Pod koniec lat 80. Nissan postanowił przywrócić do życia legendarną nazwę GT-R, która wcześniej była używana w modelach Skyline z lat 60. i 70. XX wieku. Powrót GT-R miał być odpowiedzią na rosnącą konkurencję w segmencie sportowych samochodów. Nissan potrzebował pojazdu, który mógłby konkurować z najlepszymi europejskimi markami, takimi jak Porsche czy Ferrari, zarówno na drogach, jak i na torach wyścigowych.
W rezultacie powstał Skyline GT-R R32 – samochód, który łączył zaawansowaną inżynierię z niezrównaną wydajnością. Był to model, który wprowadził Nissana do światowej czołówki producentów sportowych samochodów.
Silnik RB26DETT – serce „Godzilli”
Jednym z najważniejszych elementów sukcesu R32 GT-R był jego silnik – RB26DETT. Była to 2,6-litrowa jednostka R6 z podwójnym turbodoładowaniem, która w standardowej specyfikacji generowała 280 KM i 353 Nm momentu obrotowego.
Mimo że oficjalnie moc była ograniczona do 280 KM z powodu japońskiego porozumienia „Gentlemen’s Agreement” pomiędzy producentami, rzeczywista moc RB26DETT często przekraczała tę wartość. Co więcej, silnik ten miał ogromny potencjał tuningowy – po odpowiednich modyfikacjach można było z niego uzyskać nawet ponad 1000 KM.
Napęd na cztery koła ATTESA E-TS
Kolejnym przełomowym rozwiązaniem zastosowanym w R32 GT-R był system napędu na cztery koła ATTESA E-TS (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain). Dzięki temu zaawansowanemu systemowi samochód mógł dynamicznie przenosić moment obrotowy między osiami w zależności od warunków drogowych.
ATTESA E-TS zapewniał znakomitą trakcję i stabilność, co czyniło R32 GT-R wyjątkowo skutecznym na torach wyścigowych, w rajdach i podczas codziennej jazdy. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym oraz zawieszeniem wielowahaczowym samochód oferował znakomite prowadzenie.
Design i aerodynamika
Stylistyka R32 GT-R była nowoczesna, ale jednocześnie stonowana i elegancka. Charakterystyczne, prostokątne reflektory, masywny przód i wyraźnie zaznaczone nadkola nadawały mu agresywny wygląd, który idealnie współgrał z jego osiągami.
Duży nacisk położono na aerodynamikę – współczynnik oporu powietrza wynosił zaledwie 0,40. W połączeniu z niską masą własną (około 1430 kg) samochód był wyjątkowo szybki i efektywny, zarówno na prostych, jak i w zakrętach.
Dziedzictwo i wpływ na przyszłe generacje
Nissan R32 GT-R nie tylko ustanowił nowy standard wśród sportowych samochodów, ale także zapoczątkował całą serię ikonicznych modeli GT-R. Kolejne generacje, takie jak R33, R34, a później R35, rozwijały technologię i osiągi, które po raz pierwszy zostały zaprezentowane w R32.
Dziś R32 GT-R jest pożądanym klasykiem. Jego wartość na rynku kolekcjonerskim stale rośnie, a dobrze zachowane egzemplarze osiągają ceny, które jeszcze kilka lat temu były nie do pomyślenia.
To tylko eksperyment
Pomysłodawcą elektrycznej wersji R32 GT-R jest Ryozo Hiraku. Postanowił on połączyć swoje dwie pasje: klasyczne samochody i nowoczesne technologie, spodziewając się jednocześnie że ten projekt wywoła kontrowersje wśród tradycyjnych entuzjastów motoryzacji.
R32 EV powstał jako eksperyment (nie jest planowana seryjna produkcja), którego celem było zachowanie dynamicznych osiągów i wyjątkowych wrażeń z jazdy, znanych z oryginalnego GT-R.
Na pierwszy rzut oka elektryczny R32 GT-R wygląda jak standardowa wersja tego modelu. Samochód w kolorze szarym metalicznym Gun zachowuje wszystkie charakterystyczne elementy, a jednocześnie pod jego nadwoziem kryją się innowacyjne rozwiązania technologiczne.
Nissan R32 GT-R i elektryczny R32 GT‑R. Porównanie osiągów
Aby dorównać osiągom legendarnego 2,6-litrowego silnika RB26DETT z podwójnym turbodoładowaniem, w R32 EV zainstalowano dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 320 kW (435 KM) i momencie obrotowym 680 Nm. Akumulator o pojemności 62 kWh, pochodzący z modelu LEAF NISMO RC02, został umieszczony w miejscu tylnej kanapy. Dzięki temu układ napędowy zyskał odpowiedni balans, umożliwiając zachowanie odpowiedniej dynamiki jazdy.
R32 EV jest o około 370 kg cięższy od samochodu bazowego ze względu na zespół akumulatorów i komponenty napędu elektrycznego, jednakże inżynierowie dostroili jego moc i moment obrotowy, aby odzwierciedlić stosunek momentu obrotowego do masy oryginalnego R32 GT‑R.
Precyzja napędu i zawieszenia
Zespół projektantów starał się, aby y elektryczny napęd na wszystkie koła oddawał właściwości jezdne oryginalnego systemu ATTESA E-TS, który 35 lat temu zapewniał modelowi GT-R doskonałą przyczepność i stabilność w każdych warunkach pogodowych. W pierwowzorze hydraulicznie sterowany układ sprzęgła umożliwiał precyzyjny rozdział momentu obrotowego w proporcji 50:50 między przednią a tylną oś.
W przypadku R32 EV, dzięki czujnikom i eliminacji mechanicznych elementów, takich jak sprzęgła, elektryczne silniki napędowe reagują jeszcze szybciej i dokładniej na zmieniające się warunki drogowe, podnosząc jakość prowadzenia na zupełnie nowy poziom.
R32 EV wyposażono w sportowe zawieszenie NISMO z amortyzatorami Öhlins, które redukują przechyły nadwozia i zapewniają doskonałą stabilność jazdy, pomimo zwiększonej masy pojazdu wynikającej z zastosowania komponentów napędu elektrycznego.
Układ hamulcowy został zaczerpnięty z modelu R35 GT-R – większe tarcze oraz zaciski monoblock gwarantują niezawodną i skuteczną siłę hamowania. Dla zachowania spójności wizualnej, zastosowano 18-calowe obręcze kół inspirowane oryginalnym R32, które stylistycznie nawiązują do kultowych 16-calowych felg tego modelu.