Strona główna/Wiadomości/Nissan w Sunderland. Ratunkiem Dongfeng?

Nissan w Sunderland. Ratunkiem Dongfeng?

Redakcja moto.vehis.plAutor

Nissan, jeden z gigantów motoryzacyjnych, mierzy się z poważnymi wyzwaniami. Nowy prezes Ivan Espinosa, który objął stanowisko w kwietniu, zdradził podczas FT Future of the Car Summit niepokojące sygnały dotyczące przyszłości fabryki w angielskim Sunderland. Choć krótkoterminowo zakład jest podobno bezpieczny, długofalowe gwarancje pozostają w zawieszeniu.

Fabryka Nissana  w Sunderland
Fabryka Nissana w Sunderland

Stabilność na cienkim lodzie

Sunderland to strategiczny punkt dla Nissana w Europie. W 2023 roku koncern zainwestował tu 1,12 mld funtów w produkcję dwóch modeli elektrycznych. Mimo to Espinosa przyznaje: „Energia i inne koszty w UK są mniej konkurencyjne niż gdzie indziej”. To właśnie walka z tanimi chińskimi EV zmusza Nissana do szukania oszczędności – nawet poprzez zwolnienia.

Dongfeng w Sunderland?

Kluczowym elementem strategii może być współpraca z chińskim partnerem Dongfeng, z którym Nissan współpracuje od ponad 20 lat. Espinosa nie wyklucza, że państwowy koncern zacząłby produkować auta w brytyjskiej fabryce. To ryzykowny ruch politycznie – zwłaszcza dla premiera Keira Starmera, który musi balansować między ochroną miejsc pracy a relacjami z Chinami.

Rządowe wsparcie vs. chińska presja

Nissan jasno wskazuje: bez dotacji lub ulg energetycznych Sunderland może przegrać z konkurencją. „Potrzebujemy pomocy, by konkurować z importem EV z Chin” – podkreśla Espinosa. Paradoksalnie, właśnie współpraca z Dongfeng mogłaby być częścią rozwiązania, np. poprzez wspólne projekty w Europie.

Chińskie samochody

Inwestycje i redukcje

Mimo obietnic inwestycyjnych, Nissan zapowiedział cięcia etatów w Wielkiej Brytanii. Jednocześnie bateryjny partner AESC dostał 1 mld funtów od rządu na nową fabrykę w Sunderland. Czy to wystarczy, by utrzymać 6 tys. miejsc pracy?

Co dalej z Nissanem w Europie?

Decyzje Nissana pokazują, jak globalne napięcia (rywalizacja z Chinami, zielona transformacja) wpływają na lokalne rynki. Sunderland na razie przetrwa, ale długoterminowo wszystko zależy od dwóch czynników: rządowego wsparcia i elastyczności wobec chińskiego kapitału. Dla pracowników to nerwowe oczekiwanie. Dla branży – test, czy Europa obroni swoją pozycję w erze elektrycznej rewolucji.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 9727 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: