Stellantis regeneruje części do samochodów
Jacek JureckiAutor
Koncerny Stellantis i Valeo postanowiły regenerować zużyte części. Odnawiany ma być przedni reflektor LED oraz ekran wyświetlacza. Wcześniej proces ten dotyczył kamer przednich. Samochodami, które jako pierwsze zostaną wyposażone w takie odnowione produkty są niektóre modele Peugeota, Citroena, DS i Opla.

Wydłużenie żywotności produktu
Regeneracja to proces przemysłowy, który wydłuża żywotność produktu, przywracając go do specyfikacji właściwych częściom producenta OEM (Original Equipment Manufacturer czyli producent oryginalnego wyposażenia). Odzyskany produkt ma taką samą jakość i gwarancję jak nowe części. Proces zakłada powtórne wykorzystanie do 50% surowców odzyskanych z wycofanego z eksploatacji reflektora, głównie jego najcenniejszych części, takich jak sam moduł LED.
Także samochodowe ekrany wyświetlacza są wyrzucane zdecydowanie zbyt często, a przecież są to komponenty o wysokiej wartości dodanej, które z powodzeniem mogłyby podlegać regeneracji. Takie właśnie rozwiązanie proponują Stellantis i Valeo.
Produkt do oferty posprzedażnej
Stellantis jest pierwszą firmą motoryzacyjną, która włącza regenerowany produkt do oferty posprzedażnej w Europie. Oferta odnowionych reflektorów LED będzie dostępna w gamie Sustainera Reman od końca pierwszej połowy 2025 roku. Samochodami, które jako pierwsze zostaną w nie wyposażone są modele Peugeot 3008 oraz 5008, a w kolejce czeka już model 508. Ekrany zaś zostaną wprowadzone do asortymentu SUSTAINera w czerwcu i będą miały zastosowanie w następujących modelach: Peugeot 308; Citroën C3 oraz C3 Aircross; DS3 Crossback; Opel Grandland X, Corsa i Mokka.
Ekrany zaś zostaną wprowadzone do asortymentu SUSTAINera w czerwcu. Fot. Jacek Jurecki
Chodzi o ślad węglowy i korzyści finansowe
Stellantis i mająca 40-letne doświadczenie w regeneracji produktów mechanicznych firma Valeo są partnerami zaangażowanymi w wydłużanie żywotności produktów bez uszczerbku dla ich jakości, a także starają się zmniejszać ilość produkowanych odpadów, zużywać mniej zasobów i zostawiać niższy ślad węglowy przy jednoczesnym generowaniu wartości finansowej. Stellantis planuje być pionierem branży wyznaczającym drogę ku zerowym emisjom dwutlenku węgla do roku 2038. Valeo natomiast dąży do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 roku.
Nie można pominąć także aspektu finansowego tak dla producentów jak i ich klientów, którzy takie odnowione części mogą kupić taniej.