We wrześniu zarejestrowano nieco ponad 39 tys. samochodów. W porównaniu do września ubiegłego roku wynik jest wyższy o 9,1 procenta – informuje nas Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar.
Wzrost nie przełożył się jednak na poprawę dynamiki po 3 kwartałach. O ile na koniec sierpnia (wynik po 8 miesiącach) zanotowano wzrost rynku na poziomie 10,81%, to na koniec września wzrost ten wyniósł 10,62%. Różnica wprawdzie niewielka, wydaje się mało znacząca, ale jednak pojawia się trend negatywny.
W ciągu 9 miesięcy tego roku Polacy i polskie firmy kupiły i zarejestrowały ponad 350 tys. samochodów. Nieznacznie zmienił się udział marek premium. W sumie we wrześniu ilośc zarejestrowanych aut klasyfikowanych w tym segmencie wyniosła 8 537 sztuk, o 4,31% więcej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Od początku roku do końca września marki premium odnotowały wynik na poziomie 79 033 zarejestrowanych samochodów, o 14,2% wyższym niż rok wcześniej.
Pierwsza dziesiątka listy rankingowej wciąż należy do tych samych marek. Numerem 1 pozostaje Toyota. Na drugiej pozycji jest Skoda, a na trzeciej Kia. O ile w przypadku Skody do końca roku nie powinno się nic zmienić, o tyle Kia, nie może być pewna swojej pozycji. Zajmujący pozycję czwartą Volkswagen notuje bowiem niemal dwukrotnie wyższą dynamikę wzrostu, wciąż mając szansę na zdobycie pozycji trzeciej w rankingu najbardziej popularnych marek w Polsce.
Poza wyżej wymienionymi, w pierwszej dziesiątce wciąż mamy 3 marki premium (Audi, Mercedes i BMW) a także marki „budżetowe” Hyundai’a, Dacię i Renault.
Ciekawostką jest wynik Tesli, lidera rynku samochodów elektrycznych. O ile w sierpniu wynik Tesli był o ponad 2209% wyższy w porównaniu do sierpnia 2022 roku, to we wrześniu zanotowano już spadek o niemal 28%. Wynik po 8 miesiącach był wyższy o ponad 476%, natomiast po 9 miesiącach wzrost wyniósł już „tylko” 275%.
Tak duże wahania to efekt dostaw i polityki cenowej marki. Tesla w okresie wakacyjnym zdecydowała się na najbardziej agresywną politykę, obniżając ceny o ponad 10%. Obniżka w sierpniu wyniosła już niemal 15%.
Największe zmiany w cennikach we wrześniu wprowadził Volkswagen. Niestety, zmiany te we wszystkich przypadkach oznaczają wzrost. W niektórych przypadkach mamy do czynienia z minimalną korektą ceny o 0,3 - 0,4%, jednak w większości przypadków mówimy o wzrostach kilkuprocentowych.
Poza Volkswagenem korekty w swoich cennikach wprowadziło Audi (3 modele), Nissan (2 modele), Mercedes (1 model) oraz Kia (1 model), Peugeot (1 model), Opel (1 model) i DS (1 model).
Klientem dominującym w salonach jest flota. Jej udział w rynku wynosi już niemal 60%. Udział w rejestracjach na poziomie zbliżonym do 10% ma sieć dealerska.
Zakupy osób fizycznych, w tym w dużym stopniu klasyfikowanych w tej części rynku spółek cywilnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą pozwoliły na uzyskanie niemal 28% udziału w rynku.