Strona główna/Testy/Wszystko zaczęło się od Audi S6 plus

Wszystko zaczęło się od Audi S6 plus

29 czerwca 2023

Podobno 30 lat temu każdy miłośnik motoryzacji na słowo „plus”  dostawał gęsiej skórki. Te cztery litery dla firmy quattro GmbH oznaczały bowiem usportowione wersje Audi RS 6 i RS 7.  Ten „dodatkowy plus” to po prostu ogromna dynamika jazdy tymi samochodami. W 2016 roku oznaczenia „plus” zmieniono na „performance”, ale filozofia pozostała ta sama. A wszystko zaczęło się od modelu Audi S6 plus.



Historia RS 6 performance rozpoczęła się w roku 1996, od generacji C4 Audi S6 plus. To właśnie wtedy quattro GmbH (obecnie Audi Sport GmbH) - początkowo, od 1983 r. spółka-córka Audi zajmująca się dostarczaniem klientom wysokiej jakości akcesoriów, a następnie, od 1985 r. odpowiedzialna za program personalizacji pojazdów - otrzymała nowe zadania. Po sukcesie Audi Avant RS2, celem postawionym przed quattro GmbH było stworzenie nowego modelu o większej mocy i lepszej dynamice jazdy. Roboczo, wewnętrznie oznaczono go jako Q1. Bazą do dalszych prac nad nim stało się Audi S6 V8.


Zespół rozwojowy Audi w Neckarsulm, specjalnie na potrzeby budowy S6 plus, opracował mocniejszą wersję 4,2-litrowego silnika V8, który napędzał zwykłe Audi S6. Moc jednostki napędowej została zwiększona z 290 do 326 KM, przewyższając nawet moc Audi Avant RS2. Samochód otrzymał większe przednie hamulce, sześciobiegową skrzynię biegów z krótszymi przełożeniami trzeciego i wyższych biegów oraz sztywniejsze zawieszenie.

Na obu osiach zamontowano 17-calowe felgi z oponami w rozmiarze 255. We wnętrzu dominował kolor czarny. Firma quattro GmbH dodała niebieskie, szare lub białe akcenty do gałki dźwigni zmiany biegów i tarczy prędkościomierza, którego skala kończyła się teraz na 300 km/h.


 Samochód został zaprezentowany po raz pierwszy przed szerszą publicznością na stoisku quattro GmbH na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1996 roku. W ciągu 15 miesięcy produkcji S6 plus, zbudowano 855 sztuk wersji Avant i 97 Sedanów.


Audi RS2 i S6 plus były pionierami i założycielami sportowej rodziny. Jednak pierwszym prawdziwym modelem RS zbudowanym przez quattro GmbH, było Audi RS4 Avant (B5) z roku 1999.

Porównując je z Audi S4, wyraźnie widać jego poszerzone nadwozie. Silnik, opracowany we współpracy z firmą Cosworth, miał imponującą w owych czasach moc 381 KM. Od początku roku 2000 Audi RS4 Avant - reklamowane i sprzedawane jako Audi RS4 oraz jako specjalny model Audi RS4 Sport - stało się nowym okrętem flagowym serii Audi A4 B5.


Niespodziewanie zostało też hitem sprzedaży: zainteresowanie było tak duże, że zamiast planowanych 3000 sztuk, wyprodukowano nieco ponad 6000 egzemplarzy Audi RS4 Avant.


W ślad za RS4, w quattro GmbH pojawiło się wiele pomysłów na kolejne wyczynowe modele, jednak możliwości prac rozwojowych nad nowym samochodem pojawiły się w Neckarsulm dopiero wraz z zakończeniem produkcji RS4. Rok 2002 nie przyniósł jednak bezpośredniego jego następcy (kolejny RS 4 (B7) miał być dostępny dopiero w 2005 roku). Zamiast tego pojawił się „większy brat” - RS 6 bazujący na A6 generacji C5.

Wraz z wersjami Sedan i Avant pierwszego RS 6, zadebiutowało również nowe nazewnictwo. Od teraz wszystkie modele RS będą miały spację w nazwie. W specjalnej limitowanej serii RS 6 Avant plus, powróciło również oznaczenie "plus" znane z modelu S6 plus. Moc silnika wzrosła o 30 KM, do 480 KM. Zmodernizowano również układ chłodzenia.


To, co czyniło ten samochód wyjątkowym, to fakt, że było to pierwsze Audi, które oficjalnie przekroczyło prędkość 250 km/h. Audi RS 6 plus rozpędzało się do 280 km/h, czyniąc go najszybszym sportowym samochodem marki Audi w tamtym czasie. Perforowane tarcze hamulcowe, sportowy układ wydechowy i zawieszenie DRC, należały w nim do wyposażenia standardowego. Edycję tę charakteryzowały również dziewiętnastocalowe koła oraz specjalne kombinacje lakieru i wykończenia. Była to wersja limitowana - Audi ograniczyło jego produkcję do 999 egzemplarzy wersji Avant.


Wariant plus generacji C6 trafił na rynek w 2010 roku, a jego produkcję ograniczono do 500 sztuk. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nie dodano mu mocy, a silnik V10 zachował swoje 580 KM. Wzrosła jednak prędkość maksymalna - do 303 km/h. Jedynym szybszym w tym czasie Audi było R8. Klienci mogli skonfigurować samochód z dwoma pakietami wyposażenia: RS 6 plus Sport posiadało skórzaną tapicerkę na konsoli środkowej i desce rozdzielczej, podczas gdy RS 6 plus Audi exclusive, mogło się pochwalić lakierem w zgodnym z preferencjami klienta indywidualnym kolorze.


W wersji Audi exclusive obicia foteli, elementy deski rozdzielczej, panele drzwi i środkowy podłokietnik były tapicerowane w jednym z atrakcyjnych kolorów z programu Audi exclusive. Wszystkie elementy siedzeń pasowały do wybranego koloru skóry. Oba warianty zostały wyposażone w 20-calowe koła, sportowe zawieszenie plus, system nawigacji i asystenta jazdy, a także w pakiet karbonowy komory silnika.


Generacja C7, to zmiana oznaczeń „plus” na „performance”. Audi RS 6 Avant i RS 7 Sportback performance miały swoją premierę w 2016 roku. Dzięki nieznacznie zmodyfikowanemu silnikowi, moc obu modeli wzrosła do 605 KM (o 45 KM więcej). Funkcja overboost na krótko zwiększała moment obrotowy, do 750 Nm w trybie jazdy „dynamic”. W zależności od wersji wyposażenia, prędkość maksymalna była ograniczona do 250, 280 lub 305 km/h. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h o 0,2 sekundy szybciej (3,7 sek.), a do 200 km/h aż o 1,4 sekundy szybciej (12,1 sek.). Dwudziestojednocalowe koła były teraz standardem.


Nowe Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance generacji C8, kontynuują wieloletnią strategię Audi Sport w zakresie tworzenia modeli plus i performance. Nadal mogą pochwalić się napędem na cztery koła quattro i silnikiem V8 o zwiększonej mocy. Potężny 4.0-litrowy silnik V8 biturbo TFSI ma teraz moc 463 kW (630 KM) i maksymalny moment obrotowy 850 Nm (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 12,7 - 12,1 (WLTP); łączna emisja CO2 w g/km: 289 - 272. Jako jedną z wersji wykończenia cały czas zamawiać można lakier w kolorze niebieskim Nogaro, po raz pierwszy zastosowany w Audi RS2 i nadal wyróżniający modele z czerwonym rombem w logo. Wnętrze również nawiązuje do oryginału. Klienci mogą zamawiać białe tło obrotomierza i prędkościomierza. To hołd dla Audi Avant RS2 z roku 1994 i Audi S6 plus z roku 1996, które były wyposażone w białe tarcze analogowych zegarów.


Obecnie oferowane Audi RS 6 performance i RS 7 performance odróżniają się od odpowiednich modeli bazowych kilkoma kluczowymi elementami: charakterystyczną stylistyką zewnętrzną i wewnętrzną, dynamiką wzdłużną i boczną oraz dźwiękiem.



W erze samochodów elektrycznych nic się nie zmieni. Wygląd zewnętrzny nadal wyróżniać się będzie sportowymi dodatkami i większymi kołami, wnętrze w coraz większym stopniu charakteryzować się będzie użyciem zrównoważonych materiałów o wyjątkowym wyglądzie, a dźwięk zewnętrzny zostanie jeszcze bardziej dopracowany, tak by wyraźnie odróżnić je od modeli bazowych i wywołać emocje.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: