Kilka dni temu Mazda ogłosiła, że rozpoczęła produkcję modelu MX-30 e-SKYACTIV R-EV. To pierwszy seryjnie produkowany pojazd Mazdy z silnikiem Wankla od 11 lat, czyli od zakończenia produkcji modelu RX-8 w czerwcu 2012 roku.
Mazda wyprodukowała łącznie ponad 1,99 miliona pojazdów z silnikiem Wankla.
Silnik Wankla, znany również jako silnik rotacyjny, jest nietypowym rodzajem silnika spalinowego, który został zbudowany przez niemieckiego inżyniera Felixa Wankla w latach 50. XX wieku. Jego unikalna konstrukcja oparta jest na ruchu rotacyjnym, co odróżnia go od tradycyjnych silników tłokowych.
Podstawową różnicą między silnikiem Wankla a silnikiem tłokowym jest to, że nie ma tradycyjnych tłoków poruszających się w cylindrach. Zamiast tego, silnik Wankla składa się z trzech głównych elementów: wirnika, obudowy wirnika (tak zwanej komory) i falowodów. Wirnik ma kształt trójkątnej płyty, która obraca się wewnątrz komory, tworząc cykl kompresji, spalania i wydechu.
Proces pracy silnika Wankla można podzielić na cztery główne fazy:
1. Kompresja: Wirnik obracając się zmniejsza objętość komory, co powoduje sprężanie mieszanki paliwowo-powietrznej.
2. Spalanie: Po osiągnięciu maksymalnego stopnia kompresji, mieszanka jest zapalana przez świece zapłonowe, co powoduje gwałtowne wzrost ciśnienia w komorze.
3. Wydech: Wirnik kontynuuje obrót, a otwory w falowodach umożliwiają ucieczkę spalin z komory.
4. Dolot: W miarę dalszego obrotu wirnika, nowa porcja mieszanki paliwowo-powietrznej jest wprowadzana do komory przez odpowiednie otwory dolotowe.
Silnik Wankla oferuje kilka zalet w porównaniu do tradycyjnych silników tłokowych. Jest bardziej zwarty, ma mniej ruchomych części i generuje wyższą moc w stosunku do swojej wagi. Ponadto, ze względu na brak drgań i tłoków, działa ciszej i płynniej niż silniki tłokowe. Jednakże, ma również kilka wad, takich jak wyższe zużycie paliwa i oleju oraz problemy z emisją spalin.
Silnik Wankla znalazł zastosowanie głównie w samochodach sportowych i sportowych, a także w niektórych motocyklach. Jednym z najbardziej znanych samochodów wyposażonych w ten rodzaj silnika był Mazda RX-7, który zdobył popularność w latach 70. i 80. XX wieku. Inne modele Mazdy, takie jak RX-8, również korzystały z silnika Wankla. Poza Mazdą, kilka innych marek, takich jak NSU, Citroën i Suzuki, eksperymentowało z silnikiem Wankla, ale większość z nich nie osiągnęła sukcesu komercyjnego.
W ostatnich latach rozwój silników Wankla nie był tak dynamiczny, jak oczekiwano, głównie ze względu na problemy z emisją spalin oraz wysokie zużycie paliwa. Jednak technologia ta nadal budzi zainteresowanie w niektórych dziedzinach, takich jak lotnictwo i napędy hybrydowe.