Strona główna/Premiery/Mercedes AMG GT XX. To nie prototyp. To rzeczywistość

Mercedes AMG GT XX. To nie prototyp. To rzeczywistość

Redakcja moto.vehis.plAutor

Noc z 25 na 26 czerwca 2025 roku na zawsze zapisze się w historii Affalterbach. Ta senna mieścina przeobraziła się w pulsujące adrenaliną miasto-performance’u. Stacje benzynowe zamieniły się w pit lane Formuły 1, ulice wyznaczały szachownice, a legendy AMG, od „Czerwonych Świń” (tak to określano AMG 300 SEL 6.8) po hybrydowego AMG ONE, ustawiły się w griddzie niczym przed startem 24h Le Mans. Wśród 3500 gości – od George’a Russella i Kimiego Antonellego po Rogera Federera i Alicię Keys – czuć było mieszankę „najszybszej rodziny świata” i napięcia Grand Prix. A w centrum tego spektaklu: concept AMG GT XX, pomarańczowy meteoryt, który nie jest kolejnym studyjnym prototypem, a niemal produkcyjnym samochodem z nadanym numerem VIN.

Mercedesa AMG GT XX pokazano w Rottweil, w opuszczonej elektrowni
Mercedesa AMG GT XX pokazano w Rottweil, w opuszczonej elektrowni

AMG GT XX. Głośniki w reflektorach

CONCEPT AMG GT XXCONCEPT AMG GT XX

Sunset Beam Orange – kolor konceptu – to nie przypadek. To hołd dla pomarańczowych kabli wysokiego napięcia, symbolu elektrycznej transformacji. Nadwozie (5,2 m długości, 1,3 m wysokości) łączy lekkość Aston Martina DB12 z agresją AMG GT. Przód zdobi atrapa chłodnicy w kształcie „uśmiechu” z dziesięcioma żebrami i centralną gwiazdą. Reflektory? Pionowe, ale ukrywające rewolucję akustyczną: w ich obudowach zamontowano głośniki emitujące dźwięk V8, zsynchronizowany z obrotami i prędkością.

CONCEPT AMG GT XXCONCEPT AMG GT XX


AMG GT XX. Cx = 0.198. To rekord świata

CONCEPT AMG GT XXCONCEPT AMG GT XX


Prawdziwą magię kryją jednak 21-calowe felgi z aktywnymi łopatkami. Przy dużej prędkości zamykają się, redukując opór powietrza. Gdy czujniki wykryją gorące tarcze hamulcowe – otwierają się, chłodząc je. Każda łopatka ma autonomiczny napęd: mini-generator w piaście wytwarza prąd z obrotów koła! Efekt? Cx = 0.198 – rekord świata, bijący nawet Teslę Model S (0,208) i Lucida Air.

 Tylny spojler wysuwany jest jak w EQXX. Zamiast szyby – panel z 700 diod, wyświetlający animacje ładowania lub logo AMG. To nie efekciarstwo, a funkcjonalność: gdy auto ładuje się, pomarańczowe segmenty na progach świecą jak żyły prądu.


CONCEPT AMG GT XXCONCEPT AMG GT XX

AMG GT XX. Rewolucja pod podłogą

Sercem GT XX są trzy silniki axial flux – technologia, którą Mercedes wydobył z... przejętej w 2021 roku firmy YASA. Czym różnią się od tradycyjnych radial flux? W klasycznym silniku strumień magnetyczny płynie prostopadle do osi obrotu. W axial flux – równolegle. Efekt? 3-krotnie wyższa gęstość mocy, 67% mniejsza masa i 67% mniejsza objętość.


CONCEPT AMG GT XXCONCEPT AMG GT XX


Dwa silniki z tyłu  (każdy szerokości zaledwie 7,9 cm!), planetarne skrzynie biegów, inwertery z węglika krzemu. Moc: 860 KM. Chłodzone olejem (silniki) i wodą (inwertery). Napęd na tył.

Z przodu jeden silnik (8,9 cm) jako „booster” – aktywowany tylko przy przyspieszeniu lub odzyskiwaniu energii. Na co dzień odłączany, by redukować straty. Łączna moc: 1341 KM. Przyspieszenie? Mercedes milczy, ale top speed to 360 km/h – więcej niż hybrydowy AMG ONE (352 km/h).


CONCEPT AMG GT XXCONCEPT AMG GT XX

AMG GT XX. 400 km w 5 minut

Bateria HP.EB (High Performance Electric Battery ) to dzieło inżynierów z Brixworth, twórców jednostek F1. Jej sekret tkwi w:

·       Cylindrycznych ogniwach o smukłym kształcie – dzięki małej średnicy ciepło z rdzenia ucieka w 3 ms.

·       Obudowach laserowo spawanych z aluminium (lżejsze, lepiej przewodzące ciepło niż stal).

·       Chemii NCMA (nikiel-kobalt-mangan-glin) i anodzie z domieszką krzemu.

·       Chłodzeniu: nieprzewodzący olej opływa każde z 3000 ogniw, utrzymując temperaturę nawet przy ekstremalnych obciążeniach.

Efekt? Gęstość energii: 300 Wh/kg oraz ładowanie 850 kW przy 1000 A. W praktyce: 400 km zasięgu w 5 minut. Ale nie ma jeszcze takich ładowarek. Mercedes współpracuje z Alpitronic nad siecią stacji powyżej 400 kW. Do 2030 r. będą gotwe.


AMG GT XX. WnętrzeAMG GT XX. Wnętrze

AMG GT XX . Wnętrze

Zamiast skóry – labfiber. To „skóra” z białek roślinnych i recyklingowanych opon GT3. Fotele? Karbonowe skorupy z poduszkami drukowanymi w 3D na podstawie skanu ciała kierowcy. Deska rozdzielcza z podświetlanymi pomarańczowo aluminiowymi rurami, nawiązującymi do kabli wysokiego napięcia. Kierownica? Prostokątny „yoke” jak w AMG ONE, z łopatkami nie do zmiany biegów, a... regulacji rekuperacji.

Dwa ekrany - 10,25-calowe zegary i 14-calowy system multimedialny. Za sterowanie odpowiada MB.OS, ale interfejs skupia się na animacjach układu napędowego, nie rozpraszając kierowcy. Tylna kanapa? Dwa wąskie siedzenia w karbonie.


Fot. MercedesFot. Mercedes

AMG GT XX. Produkcja w 2026 roku

Produkcja rusza w 2026 roku w Berlinie-Marienfelde. Silniki axial flux będą tam składane w 100 procesach, w tym 35 światowych patentach technologicznych (spawanie laserowe, sztuczna inteligencja). Cena? Szacowana na powyżej 300 000 euro, ale gwarantująca coś bezcennego: powrót dziecięcej radości z jazdy – nawet bez spalin.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10032 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: