Poduszki Takata. Sprawdź czy w twoim samochodzie nie jest konieczna jej wymiana
Firma Takata, japoński producent poduszek powietrznych, dostarczała przez wiele lat swoje produkty do przemysłu motoryzacyjnego. Niestety, okazało się, że niektóre z tych poduszek wyposażone były w wadliwe generatory gazu, co stwarzało poważne zagrożenie dla kierowców i pasażerów. Wycofanie potencjalnie wadliwych poduszek powietrznych Takata dla klientów w Polsce planowane jest od drugiego kwartału 2025 roku.

Modele samochodów objęte akcją przywoławczą
Wadliwe poduszki powietrzne Takata zostały zainstalowane w pojazdach wielu producentów na całym świecie. Poniżej przedstawiamy listę niektórych modeli i roczników objętych akcją przywoławczą:
- Volkswagen: Modele wprowadzone na rynek w latach 2005-2018.
- Citroën: Modele C3 i DS3 z lat 2009–2019.
- Opel:
- Astra H
- Mokka
- Łącznie 26 043 pojazdy objęte akcją.
- Nissan:
- Micra K13 (2010-2013)
- Note E11 (2005-2013)
- Almera N16 (2001-2008)
- X-Trail T30 (2000-2012)
- Tino V10 (2001-2005)
- Tiida C11 (2007-2014)
- Navara D22 (2000-2012)
- Terrano II R20 (2003-2006)
- Patrol Y61 (2000-2012)
- Łącznie około 70 000 pojazdów w Polsce.
- Jeep:
- Grand Cherokee (2014-2015)
- Wrangler (2009-2013; 2010-2016)
- Łącznie ponad 3 300 pojazdów w Polsce.
- Chrysler:
- Modele Aspen i 300C.
- Dodge:
- Modele RAM, Durango, Dakota, Magnum, Charger i Challenger.
- BMW: Modele z lat 1995-1999.
- Audi: Modele z lat 1995-1999.
- Toyota: Modele z lat 1995-1999.
- Honda: Modele z lat 1995-1999.
- Mitsubishi: Modele z lat 1995-1999.
Realizacja akcji przywoławczych w 2025 roku
Akcje serwisowe związane z wadliwymi poduszkami powietrznymi Takata są kontynuowane również w 2025 roku. Na przykład, koncern Stellantis, obejmujący marki takie jak Citroën i Opel, otworzył tymczasowe warsztaty dedykowane wymianie poduszek w dziewięciu zakładach produkcyjnych we Francji. Celem jest usprawnienie procesu wymiany i odciążenie autoryzowanych serwisów.
W Polsce, Transportowy Dozór Techniczny (TDT) poinformował, że wycofanie potencjalnie wadliwych poduszek powietrznych Takata dla klientów w Polsce planowane jest od drugiego kwartału 2025 roku.
Producenci samochodów objęci akcją przywoławczą
Wadliwe poduszki powietrzne Takata zostały zainstalowane w pojazdach wielu producentów, w tym:
- Volkswagen
- Citroën
- Opel
- Nissan
- Jeep
- Chrysler
- Dodge
- BMW
- Audi
- Toyota
- Honda
- Mitsubishi
Zalecenia dla właścicieli pojazdów
Jeśli jesteś właścicielem pojazdu z lat produkcji objętych akcją przywoławczą, zaleca się:
- Sprawdzenie, czy twój pojazd jest objęty akcją: – Można to zrobić poprzez stronę internetową producenta pojazdu, podając numer VIN. Większość producentów oferuje specjalne narzędzia do sprawdzania statusu akcji serwisowych.
- Niezwłoczny kontakt z autoryzowanym serwisem – Jeśli twój samochód znajduje się na liście, umów wizytę w najbliższym autoryzowanym serwisie danej marki. Wymiana wadliwej poduszki powietrznej jest bezpłatna.
- Unikanie ryzyka w przypadku braku dostępnych części – W niektórych przypadkach dostępność nowych, bezpiecznych poduszek powietrznych może być ograniczona. Jeśli tak się stanie, producent może zalecić środki tymczasowe, np. dezaktywację poduszki do czasu jej wymiany.
- Monitorowanie komunikatów producenta – Warto śledzić oficjalne informacje na stronach internetowych producenta oraz w mediach branżowych, aby być na bieżąco z harmonogramem wymiany.
Jedno z największych wyzwań w historii motoryzacji
Akcja przywoławcza związana z wadliwymi poduszkami powietrznymi Takata to jedno z największych wyzwań w historii motoryzacji, obejmujące miliony samochodów na całym świecie. Właściciele pojazdów objętych kampanią powinni jak sprawdzić, czy ich auto wymaga interwencji, i podjąć odpowiednie kroki w celu wymiany wadliwego komponentu. Działania te mogą zapobiec poważnym obrażeniom, a nawet uratować życie pasażerów i kierowców.